kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Még jó, hogy van buszsáv

Csúcsforgalom a Rákóczi úton. A piros hetes, ami késő este vagy hajnalban majdhogynem repül, ilyenkor csak lépésben halad, vagy néha még úgy se. Végignézek az előttünk ácsorgó autósoron. Keleti tragacsok és nyugati csodák, egy közös vonással: szinte mindegyikben csak egy ember ül.
Elgondolkozom az úttestre festett szón: BUSZ. Mit akar ez jelenteni? Mert a gyakorlatban nem jelent semmit.
Csúcsidőben a buszok menetideje sokkal hosszabb a szokásosnál. Ha — a jogtalanul a buszsávon tartózkodó autók miatt — a busz menetideje kétszeresére nő, kétszer annyi buszt kell beállítani a megfelelő menetsűrűség eléréséhez, kétszer annyi buszvezetőnek kell szolgálatban lennie. Ki fizeti meg ezt a többletköltséget a BKV-nak? És ki fizeti ki az elpazarolt időt nekünk, tömegközlekedőknek, akik a város lakosságának továbbra is a túlnyomó részét alkotjuk, sőt, a gazdasági fejlődés folytatódása után is alkotni fogjuk.
Most az egész ország a Nyugat bűvöletében él. Szeretnénk saját magunkat nyugati színvonalra emelni, a túlzsúfolt buszok helyett egy kényelmes, tágas autóban utazni. Ezzel viszont mások közlekedését tesszük még kényelmetlenebbé, amennyiben közös sávban haladva lelassítjuk a buszok sebességét.
Csak úgy tudjuk megállítani ezt a hazánkban borzalmas méreteket öltött autósőrületet, ha vonzóvá tesszük a tömegközlekedést. Magyarországon is lehetnének kényelmes gyorsvasutak, gyors és sima járású villamosok, mint egyes nyugat- európai országokban. Ezeknek persze súlyos anyagi vonzataik is vannak.
A buszok sűrűbb és gyorsabb közlekedését viszont sok esetben egyszerű forgalomszabályozással is meg lehetne oldani: előnyben kellene részesíteni a buszközlekedést a személyautók forgalmával szemben — ez a lakosság érdeke. (A többségé közvetlenül, hiszen a buszokon utaznak; az pedig a teljes lakosság érdeke, hogy ne a nagymértékű levegőszennyezéshez és dugókhoz vezető egyéni közlekedés, hanem a tömegközlekedés fejlődjön.) El kellene érni, hogy a buszsávokban csak buszok közlekedhessenek, és ahol fizikailag lehetséges, jelöljenek ki új buszsávokat.
Egyesek szerint az a probléma, hogy a jobbra kanyarodó személygépkocsik áttérhetnek a buszsávba, és nem ellenőrizhető, hogy tényleg kanyarodni akar-e valaki, vagy csak gyorsabban haladni. A probléma viszont megoldható, ha a gépkocsik a buszsáv melletti sávból kanyarodnak. Mivel ekkor a buszsávban valóban csak buszok lesznek, a kanyarodó gépkocsinak viszonylag ritkán és csak rövid ideig kell várakoznia.

Mikola Klára


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.