kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Mit visz a kamion?

A Lélegzet hasábjain már sokat olvashattunk a kamionok által okozott környezetpusztításról. Arról viszont még nem szóltunk, milyen károkat okozhat a rakományuk egyrészt az, ami a szállítólevélen rajta van, másrészt ami nem szerepel rajta. Mit is visznek tehát hazánkon egyre nagyobb számban áthaladó kamionok?
Nyugati árut - Keletre
Mindenki örül a határok megnyílásából-adódó termékbőségnek, ugyanakkor tudnunk kell, hogy ezáltal a magyar ipar nehéz helyzetbe került. Ugyanis Magyarország és általában a keleti országok lakosai szívesebben vásárolják a nyugati termékeket, mint a saját országukét, még ha ezek egyforma minőségűek is. A magyar cégeknek nincs reklámra fordítható hatalmas tókéjük, nincs tapasztalatuk a piac meghódításában. Ebben az egyenlőtlen küzdelemben mi, magyarok csak vesztesek lehetünk.
A nyugati árucikkekkel együtt bejön a nyugati szemét is. A nyugati élelmiszerek, italok "korszerű" csomagolásmódja következtében megnőtt a háztartási hulladék mennyisége, különösen a nem lebomló hulladéké.
Dél-Európából és a Közel-Keletről a legnagyobb mennyiségben déligyümölcsöt szállítanak a kamionok. Lehet, hogy ez nekik így kifizetődőbb, mint vasúton vagy haján szállítani, de miért nekünk kell — az útjaink, házaink, környezetünk, egészségünk tönkremenetelével azért fizetnünk, hogy a nyugat-európaiak olcsóbban jussanak déligyümölcsökhöz?
Veszélyes anyagokat
Sokszor nem is tudhatjuk, mit tartalmaz pontosan a rakomány, milyen következményei lehetnek egy esetleges balesetnek. Különös figyelmet érdemelnek azok a veszélyes hulladék-rakományok, amelyek Nyugat-Európából a keleti országokba vándorolnak. Engedélyezni ezek lerakását, eladni a talaj, a vizeink tisztaságát, utódaink egészségét némi aprópénzért — a legnagyobb felelőtlenség!
Csempészárut
Elsősorban elektronikai cikkeket csempésznek, amelyeket egyes üzletekben a valódi ár háromnegyedéért, garancia nélkül kaphatnak még a vevők. A csempészáruk között szerepel a cigaretta és a kávé is. Egy kamionnyi cigaretta illegális behozatala akár 20 millió forint tiszta hasznot is hozhat a csempészeknek. Sokszor a szállítólevélen szerepel bizonyos mennyiségű áru, amelynek valójában a többszöröse van az utastérben, máskor a tranzitként feltüntetett rakomány már nálunk gazdára talál. A csempészek nehéz helyzetbe hozzák a legális utat választó kereskedőket azzal, hogy lenyomják az árakat.
Kábítószert
A tranzitforgalom átterelődésével Magyarországra helyeződött át a kábítószer-kereskedelem egyik fő útvonala is, ami Afganisztánból, Pakisztánból Törökországon keresztül Nyugat-Európába vezet. Budapest fontos elosztó központ is lett: sokszor itt pihentetik az árut, amíg a tárgyalások le nem zárulnak. Amíg a forint nem konvertibilis, addig szerencsére a kábítószer-maffia nem lát fizetőképes piacot a magyarokban. Mihelyt ez a helyzet megváltozik, igen súlyos veszély fenyegeti a magyar fia, tatokat. Egyrészt, mivel a kábítószer-üzérek igen furfangosak, ha árujuk megkedveltetéséről van szó; másrészt, mivel a fiatalok egyre inkább híján vannak azoknak a normáknak, életcéloknak, amelyek távol tartanák őket az ilyesféle szerektől.
Egy kamion részletes átvizsgálása 16 órát is igénybe vehet, így erre képtelenek a vámőrök, hiszen csupán a papírok átnézése is torlódást okoz. Elsősorban a fülesekre támaszkodva sikerül lefülelniük egy-egy szállítmányt. Ez korántsem veszélytelen, hiszen a nagyérzékű anyagok célba juttatása érdekében a csempészek esetenként a vámtiszteket is megfenyegetik, s néha még a tettlegességtől sem riadnak vissza. Sokszor gyorsan romló áruval érkeznek a kábítószer-szállítmányok, így ha a vámőrség feltartóztatja a kamiont, számolnia kell az igen nagy kártérítési összegek kifizetésével. A Camion Magazinban közölt becslés szerint 1991-ben 10 tonna kábítószert vittek át Magyarországon. Ebből a mennyiségbő128 kilogrammot sikerült lefogni...
Törököt
Egyre több hírt hallunk arról, hogy török, iráni vagy egyéb ázsiai, illetve szegényebb kelet-európai ország polgárait csempészik Nyugatra kamionokon. Sokszor húszan-harmincan utaznak ugyanazon a járművön. Ahogy nőnek a lehetőségek Magyarországon, egyre többen maradnak itt, ahelyett, hogy tovább utaznának Nyugat felé. Ezek az egzisztencia és papírok nélküli emberek még ha akarnak, sem tudnak megélni bűnözés nélkül.
Külön említést érdemelnek a kamionparkolók, melyek a csempészet, a kábítószer-kereskedés és a prostitúció törzshelyei. Nyugat-Európában az ilyen helyekre a rendőrök sokszor csak nagy csoportokban merészkednek be. Magyarországon egyelőre még nem ilyen rossz a helyzet: a hírhedt budapesti Nagykőrösi úti terminálira kettesével-hármasával is le mernek menni. Persze, ez még csak a kezdet. Mint tudjuk, a nagy tranzitforgalmat lebonyolító országokban törvényszerűen megemelkedik a bűnözés, és romlik a közbiztonság. Ha hagyjuk, hogy a kamionok továbbra is tömegesen áramoljanak keresztül országunkon, ránk is ez a sors vár.

Mikola Klára


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.