kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Kerékpárutak, kerékpártárolók

Fővárosi fejlesztési hírek
A Főpolgármesteri Hivatal munkatársai nagy erővel készülnek a jövő évi nagy kerékpárút-építésekre.
Számos terv készül a fővárosi törzshálózat fejlesztéséhez, és ami legalább ilyen fontos, a kerékpártárolók telepítése is folyamatossá fog válni.
Úgy hírlik, hogy a BKV-nál sínre került a kerékpárral való együttutazás kiterjesztésének az ügye. Most a ráckevei HÉV-vonal következik!
Tervezőasztalon:
A Fővárosi Önkormányzat továbbra is szeretné kihasználni az Útalapban rejlő forrásbővítési lehetőséget. Ezért készülnek már a fővárosi kerékpáros főhálózat további tervei:
— A budai oldalon a Petőfi-hídtól dél felé folytatják a már meglévő kerékpárutat az októberben átadásra kerülő, a 6-os út melletti kerékpárútig. Tervezik a Háros utcától délre (Érd felé) vezető parti kerékpárutat is, amely végre be fogja kötni a hálózatba az M0-ás Dunahídon lévő, Csepelre vezető kerékpárutat is.
— Az épülő Lágymányosi-hídtól, amelyen kerékpárút is lesz majd, tehát gyakorlatilag a Duna-parti úthoz csatlakozik, az EXPO területe mellett elhalad és a Budaörs irányába vezet majd egy törzsvonal, amely érinti a XI. kerület nagyobb lakótelepeit is.
— Az északi (újpesti) vasúti hídtól a Bécsi út (Pilisborosjenő) felé terveződik a III. kerület kelet-nyugati kerékpáros főútja, követve az Esztergomi vasút és az Aranyhegyi-patak nyomvonalát.
— A budai dunaparti útból elágazó fontos átkötő út legjobb nyomvonalát is kutatják. (A Döbrentei tértől a Tabán és a Vérmező, ill. a Déli pu. érintésével halad és csatlakozik majd a nemsokára épülő Szilágyi Erzsébet fasori kerékpárúthoz.)
— A pesti oldalon a Lágymányosi-hídtól indul, és a Haller utca, Fiumei út vonala mentén haladva, végül a VI. kerületnél csatlakozik majd egy kerékpárút a Városligethez.
— Kerékpárúton tudunk majd kerekezni végig a Ráckevei Duna parton egészen a Molnár-szigetig.
— Angyalföldtől, a Kámfor utcai kerékpárúttól indul az a kerékpárút, amely az Újpesti lakótelep érintésével, a Rákospalota-Újpest vasútállomáson át a XV. kerület Dózsa György út mentén a Szántóföld útig halad és a Régi Fóti útra köt ki.
— Végül, de nem utolsósorban: külön vizsgálat készül a Duna-hidakon való biztonságos kerékpározás lehetővé tételére és a parti (hálózati) kapcsolatok kialakítására.
Hírek a kerületekből
Az ősz várhatóan meg fogja hozni az önkormányzatok "kerékpáros" kedvét is. Egyre több kerület ismeri fel a járda- és a kerékpárút-építésekre kiírt pályázatok forrásbővítési lehetőségét.
Már az idei első fordulóban sikerrel pályázott a II. és a XXII. kerület. A második fordulóban megpróbálkozott a XXI. kerület is, és csak egy "banánhéjon" múlott, hogy nem kaptak támogatást.
Mindegyik kerület megkapta a főváros által készíttetett kerékpárforgalmi tanulmányt, melyben a Pro Urbe Kft. külön kerületi lapokon adott javaslatokat a fővárosi, illetve a kerületi kerékpáros főútvonalak nyomvonalára. A legtöbb kerület "vette a lapot"", és elgondolkodott ezen. Tapasztalataink szerint zömmel a kerületi főépítészek foglalkoznak tovább ezzel az anyaggal, így várható, hogy a kerékpáros közlekedés lehetőségeinek javítása, mint fontos szempont, része lesz majd minden kerületi általános (rendezési) tervnek.
Az önkormányzati testületek (és a szakbizottságok) is komolyan veszik a környezetvédelmi (ezen keresztül a kerékpárforgalmi) szempontok érvényre juttatását, és sok helyen a kerületek saját költségvetésükből végeztetnek ilyen jellegű vizsgálatokat (pl. a VL, a IX., a XI, a XIL, a XXI. és a XXII. kerület).
Mi épül meg még a idén?
— A leghosszabb szakasz, az idei Útalap pályázati támogatás felhasználásával, a XIV. és a XVI. kerületben épül. Csatlakozik a Stefánia úti kerékpárúthoz, a Mogyoródi úton, a Róna utcában és a Bánki Donát utcában folytatódik. A Nagy Lajos király út után párhuzamosan halad a Kerepesi úttal, és a Sárga Rózsa utcánál éri el a most felújított kerékpárutat. Ezzel a Veres Péter úti (a Bökényföldi útig tartó), illetve a főváros saját alapjából a Szabadfőid út mellett, egészen a cinkotai köztemetőig továbbépített szakasszal mintegy 12 km kerékpárút átadását tervezik.
— A XIV. kerületben még épül egy további fontos szakasz is (1,5 km). A meglévő Dévényi utcai kerékpárútról a Vágány utca mellett, illetve a Dózsa György úton, az Állatkert mellett vezetett kerékpárúton lehet majd elérni a Városligetet.
— Budán a II. és a III. kerületben folytatódik a Margit-hídtól észak felé indított Duna-menti (ahhoz közeli) kerékpárút építése. Az idén elkezdődik és befejeződik az Árpád-hídig tartó, 3 km-es szakasz, amelyen a Tímár utcai felüljárót már a kerékpárosok is használhatják majd. Elkezdődik az építése, de csak jövőre tudják átadni az Árpád-híd és az északi vasúti-hídig tartó kb. 5 km-es szakaszt.
— A II. kerületben, a Szilágyi Erzsébet fasor, illetve a Hűvösvölgyi út mentén vezetett (a Bem rakparttól a Nagyrétig tartó, kb. 7 km hosszú) kerékpárút is két évig fog épülni! Ez a másik olyan fővárosi beruházás, amely jelentós anyagi támogatást kapott az Útalapból.
— A XXII. kerületi Önkormányzat is saját (az Útalapból nyert támogatással bővített) forrásból építi meg azt a kerékpárútszakaszt, amely a Nagytétényi út melletti kis lakótelep felől vezet a Duna partra. (Hossza kb. 1 km.) Itt csatlakozik rá arra a kerékpárútra, amely még az idén átadásra kerülő, és a 6-os bevezető út mellett kb. 4 km hosszan halad a XI. kerület Mezőkövesd utca és a Háros utca között.
— Csepelen a városközponton átvezetett (kb. 3,5 km hosszú) kerékpártit építési költségeit részben a Fővárosi Önkormányzat, részben pedig az Útalap állja. Az építkezés minden bizonnyal csak jövőre indul meg. Az ehhez észak felé csatlakozó 2,5 km-es (Szabadkikötő úti) és a dél felé (a II. Rákóczi F. út mellett az MO Duna-híd kerékpárútja felé indított 4 km-es szakasz már meglévő terveit az újabban felmerült műszaki szempontok szerint módosítani kell majd!
És végül a kerékpársávokról: a Kerék-Hírek előző számában már hírt adtunk a tervezésről. A július 1-i tervismertetést követően július 8-án az első kerékpársávos utak kijelölésével kapcsolatosan helyszíni bejárást tartottak, ahol egyesületünk elnöke is jelen volt. A szakmai és kevésbé szakmai érvek "csatáját" követően végül is az a megállapodás született, hogy szeptember végéig el kell készíteni a kiviteli terveket egy kb. 3 km-es szakaszra a XIII. kerület Kámfor utcai kerékpárút és a Róbert Károly körút között (a Gönczöl utca-Röppentyű utca-Pap Károly utca vonalon). Ennek a kísérleti szakasznak a folytatása pedig a Kassák Lajos úti szakasz (kb. 1,5 km) lesz egészen a Lehel térig.
Kerekpártárolók
A Fővárosi Önkormányzat idén 14 millió forintot fordít ezek építésére. Első ütemben 41 iskola fog kapni pályázat útján a szintén pályázat alapján kiválasztott 200 férőhelyes kerékpártárolókból. Még az idén pályázhatnak közintézmények is. A főváros legfontosabb tömegközlekedési gócpontjain, amelyek könnyen elérhetők kerékpárral, szintén lesznek kerékpártárolók
A Közlekedési Ügyosztály és a METRÓBER képviselőitől, Tőkés Balázstól és Nagy Mihálynétól kapott tájékoztatás alapján lejegyezte:

Balogh Gábor


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.