Mindnyájan gyalogosok vagyunk!
Van, aki az autójából száll ki, van, aki a buszból. De a járdát, a zebrát mindnyájan használni szeretnénk. Sajnos, nem mindig lehet.
Az autók kényszerűségből parkolnak a járdán - mondják, és való igaz, hogy Budapest belvárosában még így sem könnyű leparkolni. Attól tartok viszont, hogy nemcsak erről van szó. Az autósok közül sokan úgy állnak meg, hogy még 30-40 centit sem hagynak a gyalogosoknak, hogy ügyesen átpaszírozzák magukat, miután megvárták, hogy a szemben jövők elhaladjanak. Ilyen sértő módon figyelmen kívül hagyni mások érdekeit és jogait, semmibe venni a gyalog közlekedőket, ez nem parkolóhely- hiány - ez jellemhiba.
Az új KRESZ nyilván az előírás és a gyakorlat közötti tátongó különbséget akarja kisebbíteni azzal, hogy engedélyezi az autóknak a járdán parkolást, amennyiben legalább egy 1 m-es szélességű sáv, illetve a 2 m-nél szélesebb járdák esetén a járda fele szabadon marad a gyalogosoknak. Ez az olyan utcákon, ahol alig van gyalogosforgalom, mondjuk, még elfogadható. (Kedves gyalogostársaim, vigyázzunk, el ne hízzunk!) A forgalmasabb járdákon ez viszont NAGYON kevés! Nem egy helyen a három méteres járdán is alig férnek el a gyalogosok. Az ilyen helyeken ezentúl másfél méteren tülekedjen az áramló tömeg, mert néhány autó - ezentúl már jogosan - odaparkolt?
A másik hely, ahol az autósok és a gyalogosok találkoznak, az a zebra. A zebrán, mint tudjuk, a gyalogosnak van elsőbbsége. Mi, gyalogosok viszont leggyakrabban azt tapasztaljuk, hogy az autósoknak eszük ágában sincs lassítani a zebráknál, így inkább várunk akár percekig is, amíg egy kis hézag támad az autóáradatban, ahol ügyesen átslisszolhatunk.
A zebráknál való lassítás, esetleg megállás időt kíván az autóstól. De a gyalogos állampolgárok ideje ugyanolyan fontos, nem? Itt megjegyezném, hogy pont a legnagyobb csúcsforgalom esetén, amikor a gyalogosok képtelenek átjutni az úttesten anélkül, hogy az autók megállnának, ez a megállás valójában nem kerül időbe a gépkocsivezetőknek, hiszen a torlódó kocsisort perceken belül utolérik. Aki tehát megadja a KRESZ-ben is előírt elsőbbséget a gyalogosnak, semmit sem veszít, csupán nyer: figyelmességét előbb-utóbb visszakapja környezetétől. Például, mikor ő lesz a gyalogos.
Mikola Klára
|