kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Állásfoglalás a nemzetközi közúti fuvarozók helyzetéről

Néhány nappal ezelőtt a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete állásfoglalást hozott nyilvánosságra, amelyben különböző kedvezmények megadását követelik a Kormánytól a nemzetközi közúti fuvarozók számára. Amennyiben ez nem történik meg, április 29-én kamionos tüntetést rendeznek az Országház előtt.

A Levegő Munkacsoport és a Magyar Közlekedési Klub tanulmányt készített a kérdésről, amely kimutatja: a külföldi tehergépjárművek hazánkban 1992-ben több mint 38 milliárd forint kárt okoztak a környezetben (beleértve az utakat és egyéb létesítményeket is), ugyanakkor a nemzetközi közúti teherforgalomból származó állami költségvetési bevételek mintegy 5 milliárd forintot tehettek ki. A hazai és nemzetközi szakirodalom alapján állíthatjuk, hogy a magyarországi nemzetközi közúti fuvarozók, ezen belül pedig különösen a nehéz tehergépjárművek üzemeltetői csak a töredékét fizetik meg mindazon kárnak és költségnek, amelyet okoznak. Az a tény, hogy a hatalmas nyílt és burkolt támogatások ellenére is nehéz helyzetbe kerültek a hazai nemzetközi közúti fuvarozók, e szállítási mód fenntarthatatlanságát bizonyítja. Úgy véljük, hogy mindebből a Kormánynak is le kell vonnia a következtetést: a nagy távolságú közúti fuvarozás további támogatása gazdaságilag ésszerűtlen és társadalmilag igazságtalan. Hibát követett el a Kormány a külföldi tehergépjárműveknek nyújtott növekvő kedvezményekkel is (a külföldi tehergépjárművek tranzitforgalmi díjából származó költségvetési bevétel 1992-ben 2,9 milliárd forint volt, 1993-ban pedig már csupán 1,1 milliárd forint).
A további veszteségek és a jövőbeni állandóan ismétlődő konfliktusok elkerülésére az alábbi intézkedések mielőbbi megtétele szükséges:
— Korlátozások bevezetése a nemzetközi közúti teherforgalom részére (súlykorlátozások, időszakos forgalomkorlátozások, térbeli korlátozások, sebességkorlátozás, a légszennyezés és zajkibocsátás korlátozása stb.).
— A nemzetközi közúti teherforgalomból származó bevételek visszaforgatása a károk csökkentésére (utak és egyéb létesítmények színvonalasabb karbantartása, fásítás, a lakosság kártalanítása stb.).
— Az okozott károk teljes mértékű megfizettetése az okozóval.
— A környezetkímélő alternatívák (vasúti és vízi fuvarozás) kiemelt fejlesztése. Kedvezményben kell részesíteni azokat a közúti fuvarozókat, amelyek útjuk jelentős részét vasúton vagy hajón teszik meg, illetve amelyek egyéb módon kapcsolódnak a vasúti és vízi szállításhoz meghatározott távolságon (pl. 100 km) belül.
Meggyőződésünk, hogy az említett intézkedések fokozatos megvalósítása az egész társadalom, s hosszabb távon a nemzetközi fuvarozók érdekeit is szolgálja.
Ami pedig a tervezett kamionos tüntetést illeti, erkölcstelennek tartjuk a technikai erőfölénnyel való visszaélést, s reméljük, hogy a fuvarozók is belátják: ezen akciójukkal csak társadalmi ellenszenvet válthatnak ki. Annál is inkább, mert éppen azok tudnak legkevésbé fellépni érdekeik védelmében, akik az elmúlt időszak legnagyobb vesztesei voltak, s akiket szellemileg, lelkileg és egészségileg is legjobban megviseltek az utóbbi évek eseményei, köztük a környezet egyre gyorsuló elszennyeződése: a gyermekek.
Budapest, 1994. április 27.
A Levegő Munkacsoport és a Magyar Közlekedési Klub
A fenti állásfoglalást a Civil Parlament is támogatja.



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.