Beszélgetés az osztrák nagykövettel
"Ausztria elemi érdeke, hogy Magyarország környezeti állapota javuljon"
Nemrég egy Budapesten megrendezett konferencián érdekes előadást tartott a külpolitika és a környezetvédelem kapcsolatáról Ausztria magyarországi nagykövete, dr. Erich Kussbach. Előadásának lényegéről, Ausztriának és Magyarországnak a környezetvédelem területén folyó együttműködéséről folytattuk az alábbi beszélgetést.
A környezetvédelem 1015 éve került a kormányok programjába, azonban már jóval korábban is felmerültek nemzetközi konfliktusok ezen a téren. Az országhatárokon túlnyúló légszennyezés, vízszennyezés, a hulladékok exportja, az utóbbi időben a magaslégköri ózonréteg elvékonyodása, a globális felmelegedés és a nukleáris problémák arra késztették az államokat, hogy két- és sokoldalú megállapodások révén törekedjenek a veszélyek csökkentésére. Ez egy rendkívül lassú folyamat, hiszen az egyes államok önállóak, a másik állam nem kényszerítheti rá az akaratát, érdekeik pedig sokszor eltérnek egymástól. A döntéseket befolyásolják a gazdasági, ipari érdekek, ami többnyire szintén nem kedvez a környezetvédelmi kérdések gyors megoldásának. A tapasztalat sajnos azt mutatja, hogy többnyire csak akkor kerül sor érdemi megállapodásra, együttműködésre, amikor már mindenki számára érzékelhetően bekövetkezett a katasztrófa. Példa erre Csernobil és az "ózonlyuk" is.
Kérem, ismertesse röviden, mit tesz az osztrák állam a környezet védelme érdekében?
— Ausztriában kormányszinten a Környezetvédelmi, Ifjúsági és Családügyi Szövetségi Minisztérium hangolja össze a környezetvédelmi intézkedéseket. Az elmúlt években számos törvény született, amely a környezetvédelem különböző területeit szabályozza. A hulladékgazdálkodási törvény olyan megkötéseket tartalmaz, mint például a hulladékok jelzéssel való ellátásának kötelezettsége, az üvegek betétdíjának a bevezetése és a veszélyes hulladékokkal kapcsolatos rendszabályok. A környezetszennyezés megszüntetéséről szóló törvény szabályozza a régóta elhelyezett és nem kielégítően tárolt hulladékok begyűjtését, kezelését, a keletkezett károk becslését, és előírja a pénzügyi források megteremtését egy környezetvédelmi adó beszedésével.
A mosószer-törvény meghatározza a megengedett foszfáttartalmat és szigorú követelményeket támaszt a mosószerek alapanyagaival és azok természetes lebomlásával szemben. A vegyszertörvény szigorú vizsgálatot ír elő az újonnan kidolgozott kémiai anyagokra, továbbá korlátozásokat és tiltásokat is tartalmaz. A műtrágya-törvény és a növényvédőszer-törvény ezen anyagok használatának engedélyezését köti szigorú feltételekhez.
A környezetvédelmi tájékoztatásról szóló törvény a környezeti adatok szabad hozzáférhetőségét biztosítja. A környezeti összeférhetőség vizsgálatára vonatkozó törvény előírja, hogy a különböző gazdasági tevékenységek és létesítmények környezeti hatásainak bizonyos határokon belül kell maradniuk.
A levegő tisztaságát védi a levegő-tisztántartási törvény, a füstködriadó-törvény és az ózon-tájékoztatási törvény. (Ez utóbbi a talajközeli ózon állandó megfigyelését és a határérték túllépése esetén a lakosság tájékoztatását írja elő. Magas ózon-koncentráció esetén korlátozni kell a gépjármű-közlekedést és szüneteltetni egyes létesítmények működését.) Ugyancsak szigorú törvények szólnak a víztisztaságról és az erdőpusztulás megakadályozásáról.
Ausztriában 1991-ben a bruttó hazai termék 2,7%-át tették ki a környezetvédelemre fordított beruházások.
Jelenleg milyen környezetvédelmi együttműködés folyik Ausztria és Magyarország között?
Ausztria szorosan együttműködik szomszédjaival a környezetvédelmi kérdésekben is. Magyarországgal 1985-ben kötöttük meg a környezetvédelmi keretegyezményt, és ehhez kapcsolódva 3 éves munkaprogramokat dolgozunk ki. Ennek keretében hoztuk létre idén áprilisban közösen a Fertő tavi Nemzeti Parkot. A Bakonyban ugyancsak közösen létesítettünk állomást a felsőlégköri ózon mérésére. Egyezményt írtunk alá az atomerőművek biztonságáról és a kölcsönös segélynyújtásról természeti csapások esetére. Ausztria támogatja azt a magyar kezdeményezést, hogy a Duna menti államok kössenek egyezményt a Duna környezeti állapotának megóvásáról, javításáról.
Magyarország és Ausztria kapcsolatában az utóbbi időben számos környezetvédelmi gond merült fel az elmúlt években. Például bizonyos légszennyezőanyagok (kén-dioxid stb.) Magyarországról jóval nagyobb mennyiségben jutnak Ausztriába, mint fordítva. A Magyarországon használatos elavult gépjárművek személyautók, autóbuszok és teherautók egyaránt egyes osztrák utak mentén nem elhanyagolható környezetszennyezést okoznak. Hogyan viszonyul mindehhez az osztrák kormány?
Jelenleg folynak arról a tárgyalások, hogyan tudná Ausztria kormányszinten is jobban segíteni Magyarországot környezeti állapotának javítására. A kancellár úrnak konkrét tervei vannak ezzel kapcsolatban. Többek között igyekszünk Nyugat-Európát meggyőzni: pénzügyi forrásokat kell biztosítaniuk Magyarország környezeti gondjainak megoldására, így például a Duna helyzetének javítására és általában is a vízvédelemre, a korszerű technológiát megtestesítő környezetvédelmi iparágak fejlesztésére, valamint az energiahatékonyság növelésére. Ami pedig a gépkocsiforgalmat illeti, szerencsére ez a gond csökkent, mivel az osztrák területre lépő magyar rendszámú gépkocsik között egyre több a kevésbé környezetszennyező, nyugati típusú jármű.
Hogyan ítéli meg Ön a magyar közlekedési infrastruktúra fejlesztésében történő osztrák részvételt?
Ausztria arra törekszik, hogy segítsen egy környezetkímélőbb közlekedési infrastruktúra kialakításában Magyarországon. Az M0 autóút most átadott szakaszának megépítésében ami lehetővé teszi, hogy a tranzitforgalom jelentős része elkerülje Budapestet osztrák cégek is komoly szerepet vállaltak. A Magyar Aszfalt Kft. felerészben osztrák érdekeltségű. Így nagy gondot fordítanak arra, hogy az útépítés során érvényesüljenek a korszerű környezetvédelmi előírások.
Mi, környezetvédők éppen attól félünk, az osztrák cégek túlságosan is érdekeltek, hogy minél több autópálya épüljön a valóban környezetkímélő megoldások rovására.
Több osztrák cég is érdekelt abban, hogy tényleges fejlődésnek induljon, korszerűsödjön a magyar vasút. Hadd említsem példaként részvételünket a magyarországi kombinált fuvarozásban. Szorosan együttműködünk a magyar cégekkel, intézményekkel abban, hogy a fuvarozás egyre növekvő arányban terelődjön át a közútról vasútra vagy vízre. Mind szakmai tapasztalatainkkal, mind tőkével segítünk ennek megvalósításában.
Az utóbbi években több nézeteltérés adódott abból, hogy osztrák cégek okoztak jelentős környezetkárosítást Magyarországon. Ilyen például a bősi vízlépcső megépítésében való osztrák közreműködés. Nagy felháborodást váltott ki az is, amikor osztrák cégek veszélyes hulladékokat exportáltak Magyarországra. A környezetvédő szervezetek több alkalommal tiltakoztak az Ausztriából Magyarországra behozott nagytömegű használt autógumi és sok roncsautó miatt is. Esetenként osztrák cégek súlyosan környezetszennyező üzemeket hoztak létre magyar területen. Ilyen volt például a nyergesújfalui azbesztgyár, de a Mautner Markhof által megvásárolt óbudai szeszgyár tevékenysége ellen is több alkalommal tiltakozott a lakosság és a környezetvédő szervezetek. Mit kell tenni annak érdekében, hogy a jövőben ne forduljanak elő ilyen, a két ország kapcsolatát mérgező esetek?
Állami szinten határozottan kiállunk amellett, hogy saját környezetvédelmi gondjainkat semmiképp sem szabad áthárítani szomszédainkra. Természetesen egyedi esetek mindig elő fognak fordulni, mindig akadnak olyan cégek és emberek, akik a gyors haszonszerzés reményében tisztességtelen eszközöket vesznek igénybe. Ha azonban ilyen eset valamelyik fél tudomására jut, haladéktalanul értesítenie kell róla a másik felet és közösen meghozni a szükséges intézkedéseket. A mi elemi érdekünk, hogy szomszédjaink környezeti állapota minél jobb legyen, hiszen így az osztrák környezet veszélyeztetettsége is csökken.
Az elmúlt években Ausztria komoly küzdelmet folytatott az Európai Unióval annak érdekében, hogy az országukon áthaladó kamionok minél kevésbé károsítsák a környezetet. Miután nemrég a svájciak népszavazáson döntöttek úgy, hogy 2004-ben a tranzit kamionok már csak vasúton szelhetik az országot, Ausztriában is felerősödtek a hasonló követelések. Ön hogyan látja ezt a kérdést? A svájcihoz hasonló esetleges osztrák döntés hogyan befolyásolja majd Ausztria külkapcsolatait?
Az Európai Unióval folytatott tárgyalások során kedvező eredményeket sikerült elérnünk. Az eddigi korlátozások az elkövetkező 11 évben is hatályban maradnak, sőt tovább szigorodnak. Most már nemcsak az észak-déli tranzitforgalmat érintik, hanem kiterjednek országunk egész területére. Az Európai Unióval e tárgyban kötött megállapodásunkat egyébként is 3 évenként felülvizsgáljuk és szükség esetén a módosítását is szorgalmazzuk majd.
Az Ausztrián áthaladó gépjárművek nagy része a magyar határon lép be vagy ki. Milyen intézkedések történtek eddig annak érdekében, hogy a két ország közösen oldja meg a tranzitforgalom problémáit, és milyen további intézkedésekre lenne szükség?
Nagyon fontos a közös fellépés. Már Nyugat-Európában is egyre többen látják be, hogy a közúti szállítás korlátlan növekedése nem folytatható tovább. Úgy vélem, hogy a svájci álláspont nagyon kemény, de jogos, és nekünk is ebbe az irányba kell haladnunk.
Az osztrák és magyar környezetvédő mozgalmak között jó munkakapcsolatok alakultak ki (többek között éppen a tranzit kamionok ügyében). Támogatja-e az osztrák kormány ezen kapcsolatok fejlesztését, s ha igen, milyen módon?
A környezetvédő mozgalmaknak Ausztriában nagyon fontos társadalmi szerepük van. Elsősorban nekik köszönhető, hogy a lakosságban kialakult a környezetvédő tudat, és hogy minden párt programjának szerves része a környezetvédelem. Régen elmúlt az az idő, amikor a környezetvédőkre gyanakvó szemmel tekintettek a hatóságok. Ma már a törvényeink is kimondják, hogy a környezetvédő szervezeteket be kell vonni a fejlesztési tervek megvitatásába, a környezeti gondok megoldásába. Ezért is örülünk, hogy jó az együttműködés az osztrák és a magyar környezetvédő mozgalmak között. Ezt államilag támogatjuk erkölcsileg mindenképp és esetenként anyagilag is.
Lukács András
|