kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
30 kilométeres övezetek
Az utca ismét az embereké

A kezdeti kedvező eredmények nyomán a Svájci Közlekedési Klub széles körű mozgalmat indított annak érdekében, hogy minél több településen vezessék be a 30 kilométer/órás sebességkorlátozást. A 120 ezer taggal rendelkező testvérszervezetünk lapjából átvett alábbi és a következő oldalakon található cikkek az eddigi tapasztalatokról, sikerekről és kudarcokról adnak átfogó képet.
Alig hat éve, hogy Svájcban elkezdték bevezetni a 30 km/h sebességkorlátozású övezeteket, és ma már 82 településen találhatunk ilyeneket.
És ez csak a kezdet. Valóban, ez az egyszerű és kevés költséggel járó intézkedés jó kompromisszum, amely alkalmas az áthaladók és a helyi lakosság közötti ellentétek feloldására. Ebben az évben a Svájci Közlekedési Klub erőteljes kampányt folytat a 30 kilométeres övezetek mellett. Először is, ahol a járművek csak 30 km/h sebességgel közlekednek, ott gyakorlatilag nem fordul elő halálos gázolás, és a súlyos sérülés is ritka. Továbbá 30 km/h sebesség esetén jelentősen javulnak a kapcsolatok a különböző közlekedési módok használói, a gyalogosok, a kerékpárosok és az autósok között. Az egymás iránti türelem és megértés légköre váltja fel a korábbi idegességgel és félelemmel teli hangulatot. Végül pedig s talán ez a legjobb érv a lakosság egyre inkább követeli ezeknek az övezeteknek a bevezetését.
Nagyobb biztonság
A 30 km/órás sebességkorlátozás emberi életeket ment meg. Ha egy 50 km/óra sebességgel haladó gépkocsi elüt egy gyalogost, akkor az az esetek 45%-ában életét veszti vagy súlyosan megsérül. 30 km/h sebesség mellett az ütközések nem járnak ilyen súlyos következményekkel: a statisztikai adatok szerint csak 5-10 százalékban halálosak ezek a balesetek, többségük csupán könnyű sérüléssel végződik.
Az ütközés elkerülése
A 30 km/h sebesség nem csak a balesetek súlyosságát, hanem elsősorban a számukat csökkenti. Ha az autó 30 km/h sebességgel halad, és 15 méterre tőle elékerül egy gyalogos, a vezetőnek van ideje észrevenni a veszélyt, fékezni, és ami a legfontosabb, sikerül megállnia. 50 km/h sebesség esetén az átlagos reakcióidőt figyelembe véve az autó teljes sebességgel elüti a gyalogost, mivel a vezető épp hogy elkezd fékezni; és ez mint fentebb láttuk az esetek felében a gyalogos halálát okozza.
Jobb hangulat
50 km/h esetén túl gyorsan megy el az autó minden mellett. A 30 km/h
lehetővé teszi a gyalogos és az autós közti kommunikációt: van idő egymásra nézni, szándékaikat megértetni a másikkal.
A tapasztalatok szerint 30 km/h sebesség mellett a gépkocsivezetők könnyebben adnak elsőbbséget a gyalogosoknak.
A 30 kilométeres övezet a legjobb biztosíték, hogy valósággá váljon a gyalogosoknak a svájci törvényekbe foglalt elsőbbsége, mivel az autósoknak ténylegesen módjuk lenne megállni.
Kisebb légszennyezés
A 30 km/órás sebességkorlátozás a városban csökkenti a szennyezőanyagok kibocsátását és az üzemanyag-fogyasztást. Ez abból következik, hogy a városokban gyakori gyorsítások jóval rövidebb ideig tartanak és kevésbé erőteljesek; márpedig ekkor szennyez és fogyaszt legtöbbet az autó.
A legjobb eredmény akkor érhető el, ha az autósok hozzászoknak, hogy egyenletesen 30 km/h sebességgel, 3-as fokozatban haladjanak.
Kevesebb zaj
A zaj az egyik legfőbb panasza a városlakóknak. A 30 kilométeres övezetekben végzett mérések szerint itt 3-4 decibellel csökkent a zaj, vagyis ugyanarra az eredményre jutunk, mintha egy átlagosan terhelt út forgalmát felére csökkentettük volna!
Próba = siker
Az emberek gyakran fenntartással fogadják a 30 kilométeres övezet bevezetésének hírét lakókörzetükben, de ha már bevezették, elmúlik a kétkedésük. A svájci és más országbeli adatok szerint a gyalogosok és autósok többsége pártolja a 30 kilométeres övezeteket, ahol azokat létrehozták.
Ráadásul sokak félelmével ellentétben a sebességkorlátozást idővel nem hagyják figyelmen kívül, hanem még tovább csökken az autók sebessége, mivel a gépkocsivezetők hozzászoknak a lassú hajtáshoz.
Egyéb előnyök
Városban 30 km/h sebességgel jobban lehet haladni, mint 80 km/órával. A londoni Közlekedéskutató Intézet az optimális sebességet 20 és 40 km/h között határozta meg lakott területen. Ráadásul, ha a lakott terület egésze 30 kilométeres övezetet alkot, az átlagos eljutási idő legfeljebb 3%-kal növekszik.
David Asséo
(Journal ATE)

Forrás: W. Hüsler et al., Langsamer und flüssiger Fahren, Zürich, 1994



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.