kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Összecsukható szuperbringák

A német autógyárban, a BMW-nél már sorozatgyártásra érett, egy magyar feltaláló műhelyében pedig még sorozatgyártóra vár a saját fejlesztésű összecsukható városi bringa egy-egy prototípusa.
Újsághírből szerezhettünk tudomást arról, hogy a BMW autógyárban már felkészültek egy nagyon korszerű, összecsukható mountain-bike sorozatgyártására (Blikk, 1996. aug. 15.), a Petőfi Rádió Ugródeszka című életmódműsora és a Füles című hetimagazin (39/96) pedig arról adott hírt, hogy a hazai "bőröndbringa" 1985 óta vár magyar gyártóra. Szellemi atyja, Csizmadia László feltaláló még most is reménykedik abban, hogy hazája nagyhatalom lesz az összecsukható kerékpárok gyártása terén. (Ez a várakozás évi 80 ezer forint találmányi díjába kerül!)
Ilyen a világ, mondhatnánk, hozzátéve a szokásos, önmarcangoló megjegyzést, t.i. "ilyenek vagyunk mi magyarok!". De az álmodozás jelenti az első lépcsőt a megvalósítás felé. A valóság meg olyan, hogy azokat kedveli, akik tesznek is azért, hogy az álmok valóra váljanak. Erre mi magyarok is képesek vagyunk. Talán kevesebb a pénz, viszont van elég eszünk és akaraterőnk is a megvalósításhoz. Ha a cél elérése érdekében a határokon túlmutató összefogást, az európai szintű együttműködés lehetőségét is ki tudnánk használni, akkor az eredményre bizonyára nem kellene olyan sokáig várni. Legfeljebb a dicsőség egy kis szikrájáról kellene lemondani annak érdekében, hogy még életünkben élvezni tudjuk munkánk gyümölcsét.
De filozofálgatás helyett lássuk a részleteket, mit is alkottak a mérnökök, mikor vehetjük használatba ezeket a csodagépeket, és ami nagyon fontos: milyen áron...
A neves autógyár már sejt valamit a jövőről
A BMW "csúcsbringáját" — láss csodát — a motorgyártás tapasztalatai alapján alkották meg. A cél az volt, hogy az autós kis helyet foglaló, de a legkorszerűbb, kiváló műszaki tulajdonságokkal rendelkező és kényelmes hegyibringát vihessen magával. Az alumíniumvázat két háromszög alakú elemre bontották, és az összecsukás e két elem találkozási pontjánál kialakított forgáspont körül történik. A pedálok befordíthatók, így a járgány egyetlen mozdulattal összehajtható. A fékek és a váltók legkorszerűbb változatai kerültek a masinára. A biciklis súlyához és a terepviszonyokhoz való alkalmazkodást az első és a hátsó kerék fölé szerelt olaj-levegős teleszkópok segítik.
Mit ki nem találnak az autógyártók, hogy magukhoz édesgessék a potenciális vásárlókat, ez esetben a jó keresetű üzletembereket. Úgy látszik, hogy ez az embertípus is hajlandó biciklire ülni! Igen ám, de nem akármilyenre.
És ahogy hazánkban is furikázik nem egy magyar üzletember a legkorszerűbb BMW-jén, várható, hogy rövidesen megpillanthatjuk őket, amint BMW-bringájukon tekernek Budapest utcáin. Ezek a terepbringák ugyanis kiváló szolgálatot tehetnek, amikor munkagödröket kell kerülgetni felbontott főútvonalakon. És milyen kellemes érzés, amikor pillanatok alatt magunk mögött hagyhatjuk a csúcsforgalomban araszolgató korszerű autókat, és a "környezetbarát" autóbuszokat. Persze ezt egy jóval olcsóbb városi biciklivel is megtehetik, hiszen egy ilyen BMW MTB ára 7000 német márkát kóstál.
Kerékpározó autósok
Talán hamarosan beköszönt az az ideális állapot, amikor a közlekedésben részt vevők a forgalom diktálta feltételek szerint váltják autójukat tömegközlekedésre vagy kerékpárra. Talán nem kell sokáig várni a táskányi méretűre összecsukható biciklire, Csizmadia László újítására sem, amely már learatott szinte minden babért a külföldi találmányi kiállításokon.
De hiába a nagy várakozás, ha csak a prototípus van kész. A feltaláló mögé még nem állt olyan tehetős magyar cég, mint pl. Németországban a BMW. Vajon nem lenne-e jó reklám egy ilyen, nagy érdeklődésre számot tartó találmány menedzselése a tehetősebb magyar cégeknek? Vajon meg kell-e várnunk, míg elfogy a feltaláló türelme, és találmányát a külföldi érdeklődőknek ajánlja fel? Mi pedig, miként annyi más esetben, már csak mint drága importárura sóvároghatunk erre a táskabiciklire, talán épp egy hazai benzinkútnál lévő boltban. Lehet, hogy vannak cégek, amelyek vállalnák a támogatást, csak nem tudnak erről a lehetőségről?!
De nézzük, milyen is a magyar "bőröndbringa":
Diplomatatáska méretű, kézben hordozható, kis tömegű, könnyen tárolható és mindemellett egyszerűen üzembe helyezhető. Összecsukottan 47x45x14 cm méretű, téglatest nagyságú. Gyermekek és felnőttek egyaránt használhatják. A biciklin ugyanis menetkész állapotban a kormány, az ülés és a keréktáv megegyezik a hagyományos méretekkel.
Korrózióálló fémváza, amely a repülőgép gyártásánál használt technológia szerint készül, síkban egymásra hajtható, héjszerkezet megoldású. Tömege aluváz esetén legfeljebb 5,5 kg, műanyag váz esetén 3,5 kg lenne. Tehát könnyű és könnyen tisztítható. Biztonságot adó, korszerű tárcsafékkel van felszerelve. Fogazott szíj biztosítja az erőátvitelt a hátsó kerék felé, amelyet legpraktikusabb módon agyváltós megoldással szerelhetnek fel.
Miközben a feltaláló magyar gyártót keres, az emberfia elgondolkodik azon,
  • hogy egy jó passzban lévő autógyár min töri a fejét, mire költi a fejlesztési pénzét;
  • hogy jelentős igény van az összecsukható bringákra;
  • hogy Magyarország világhatalom lehetne a bőröndbringa gyártásában.
A megvalósítás és népszerűsítés érdekében miért ne lehetne létrehozni egy hazai összeszerelő műhelyt, akár egy EU-tagországban lévő partner segítségével?

Balogh Gábor


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.