kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Korlátok nélkül Amerikában

Miután Clinton elnök aláírt egy törvénytervezetet, amely tartalmazza az 55-65 mérföld/órás sebességhatár eltörlését, mint a további, autópályákhoz nyújtott tá-mogatás előfeltételét, sok állam tervezi a legnagyobb megengedett sebesség emelését. Amerikában a sebességhatár az autópályákon az 1974-es olajválság óta 55 mérföld/óra (kb. 90 km/h), noha egyes szakaszokon megengedett már a 65 mérföld/órás sebesség is a törvény 1987-es módosítása óta. A határ általános, 55-ről 65 mérföld/órára emelésével az átlag amerikai autók károsanyag-kibocsátása az alábbi táblázat szerint változna meg (az adatokat az EPA számítógépes modelljének segítségével számították ki):
A Környezetvédelmi Hivatal becslése szerint a 65-ös határ bevezetése az USA teljes nitrogénoxid-kibocsátásának körülbelül 5%-os emelkedéséhez vezetne. Az ország egyes területein ez az arány akár a 10%-ot is elérheti. Viszont joggal van okunk azt gondolni, hogy egyes államok nem 65-re, hanem még jobban föl fogják emelni a határt, ahogy egyes helyeken már most is 70 vagy 75 mérföld/óra a megengedett legnagyobb sebesség. Konkrét adatok hiányában az ilyen arányú emelés hatásai azonban nem számíthatóak.

A nagyobb sebességgel való közlekedés mellett aligha számíthatunk arra, hogy a levegő minősége megfeleljen az előírt szennyezési határértékeknek, főleg azokon a helyeken, ahol már most sem felel meg azoknak. Csak az a megoldás kínálkozik, hogy más károsanyagforrá-sok kibocsátását korlátozzák, hogy ellensúlyozzák a közúti közlekedés megnövekedett szennyezését. A sebesség növekedésével az üzemanyag-fogyasztás nő, különösen az 50 mérföld/órás tartomány felett. Országos szinten a sebességhatárok felemelése az üzemanyag-fogyasztás jelentős emelkedéséhez fog vezetni, megnehezítve ezzel az üvegházhatást okozó gázok csökkentésére tett próbálkozásokat. A számításokból az derül ki, hogy a szénszármazékok kibocsátása évi 6-15 millió tonnával fog emelkedni, ami 6-15%-a annak a mennyiségnek, amennyivel a kibocsátást 2000-ig csökkentenie kéne az USA-nak, hogy elérje az 1990-es szintet.

A gyorsabb közlekedésnek lesznek olyan hatásai is, amelyek nem mérhetőek közvetlen módon. Az utazási idő csökkenése előtérbe fogja helyezni az autóközlekedést más közlekedési módokkal szemben. Az eddig is zsúfolt területeken valószínűleg ez nem lesz igaz, inkább az eddig nem zsúfolt utak forgalma fog megnőni. Az utazási idő csökkenése kedvez az elszórt város széli települések fejlődésének is. AZ EPA most gyűjt adatokat és készít ezek alapján friss jelentést az államok-béli általános sebességhatár-emelés hatásairól.



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.