kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Energiafaló közlekedés

Az Európai Unióban a közlekedés több energiát fogyaszt, mint az ipar, állapította meg a Brüsszeli Bizottság statisztikai hivatala, az Eurostat által készített részletes új jelentés.
A "Közúti közlekedés és a környezet — energia és gazdasági vonatkozások" című jelentés azt mutatja, hogy a közlekedés részesedése az összes energiafogyasztásból az 1960-as 16,7%-ról 1994-re 30,8%-ra emelkedett. Ebből a közúti közlekedés emésztett fel 83,3%-ot, ami a jelentés szerint "nem fenntartható mértékű növekedést eredményez az energiafelhasználásban" és egyben akadályozni is fogja majd a "minél nagyobb fokú mobilitás" további hajhászását.
Ennél még veszélyesebb jel az energiafogyasztás megoszlása a közlekedés különböző módozatai között. 34 év alatt a vasúti közlekedés részaránya az energiafogyasztásban 30,7%-ról 2,7%-ra zsugorodott, a vízi közlekedés pedig a felére csökkent. A közút aránya a mai 83,3%-kal szemben 1960-ban még csak 57% volt. A jelentés szerint a légi közlekedés a legkevésbé gazdaságos az egy utasra vetített energiafelhasználást tekintve, azonban aránya 6,4%-ról 11,5%-ra nőtt.
Az Eurostat egyértelmű összefüggést állapított meg a közlekedés ára és az utazások mennyisége között. Az alacsonyabb ár azt jelenti, hogy az emberek többet használják a gépkocsijukat. Ha 1980-ban 1000 liter üzemanyagot akartak venni, az embereknek összjövedelmük 7,7%-át kellett erre költeniük. 1994-ben ez az arány már csak 4,9% volt.
A jelentés nem hallgatja el a fenti változások hatásait a környezetre. Szerintük a környezeti következmények kézzelfoghatóak, főleg azok, amelyek a közúti közlekedés légszennyezésére vezethetők vissza. A szigorúbb üzemanyag- és kipufogógáz-szabványok ellenére is folyamatosan nő a szén-dioxid és a részecskék kibocsátása, és a legtöbb országban arra sem utal semmi jel, hogy csökkenne a keletkező kén-dioxid mennyisége.
A környezeti vizsgálat eredménye alapján a jelentés megkérdőjelezi a gázolajjal üzemelő járművek adókedvezményének jogosságát. Nagy-Britannia kivételével az összes tagállamban olcsóbb a gázolaj, mint a benzin, és 1992 és 1994 között nagymértékben nőtt a dízeljárművek száma. "Annak a veszélynek az ismeretében, amit a dízel járművek kipufogógázaiban található részecskék és a kén különböző oxidjai az ember egészségére jelentenek, nem igazolhatóak a fenti kedvezmények környezetvédelmi indokokkal, még akkor sem, ha a dízelmotorok hatásfoka egy kicsit jobb, mint a benzinmotoroké."
A jelentés a tömegközlekedés előnyben részesítését javasolja (ők "közös közlekedésnek" nevezik), mert ez az energetikailag leghatékonyabb módja a személyszállításnak, és az áruszállítás terén pedig át kell térni a közútról a vasútra, vagy a kombinált fuvarozásra.
(T&E Bulletin)
Fordította: Lendvay Zoltán



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.