kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Nyeregben a kerékpáros közlekedés ügye

Egy héttel az 1997. évi Föld napja előtt, tehát az alkalomhoz illő időpontban zajlott le a KHVM és a KEROSZ közösen szervezett sajtótájékoztatója, amelyen Dr. Lotz Károly, a tárca vezetője ismertette a kerékpáros közlekedés fejlesztésének legfrissebb koncepcióját. És hogy szavainak és az irányelveket tartalmazó, igen mutatós kis füzetecskének nagyobb súlya legyen, bejelentette: a nemzeti Útalap kerékpárút-pályázatokat elbíráló bizottságába, az eddigi három mellé, további minisztériumokat is meghívnak. A biciklis közlekedés fejlesztésében nemcsak a törvény szerinti három tárca (KHVM, KTM, BM) érdekelt, hanem szinte az összes többi. Ha minden az elképzelések szerint alakul, akkor az ezredfordulóra megkétszereződhet a kerékpárutak hossza.
Tavaly nyáron, amikor székesfehérvári fiatalok 5. alkalommal indultak el, hogy körbebiciklizzék az országot, újra magukkal vittek egy petíciót, hogy támogatólag aláírassák 100 polgármesterrel, akik egyetértettek a benne foglalt kérésekkel. A kerékpáros közlekedés fejlesztésének és támogatási rendszerének reformját sürgető dokumentum élére — a KEROSZ javaslatára — ezúttal a 2000-ig a 2000. (km kerékpárút) mottó került. Hogy ez mennyire szerencsés időpontban fogalmazódott meg, már a budapesti indulás napján kiderült. A csapatot biciklin a Parlamentig elkísérő Kovács Kálmán államtitkár ugyanis kijelentette, hogy a KHVM vezetői, felismerve és elismerve a társadalmi igényt, maguk is egyetértenek ezzel a törekvéssel, és megvalósíthatónak tartják ezt a célkitűzést.
A kerékpározás életformánk részévé válik

Magyarországon évente kb. 300—400 ezer új biciklit lehet eladni a hazai piacokon, ami legalább négyszer annyi, mint amennyi autót eladnak (a használt autókat is beleértve). A kerékpáros utazások aránya sok vidéki városban és településeken már most eléri a hollandiai átlagot, és ez a szám növekedni fog. Rohamosan nő a hazánkba kerékpárral látogató külföldiek, és az itthon rendszeresen két keréken túrázók száma is. 1996-ban több mint százezren vették igénybe a MÁV kerékpárosbarát szolgáltatását, amely minden évben új formákkal egészül ki. Idén például néhány fontos Inter-City-járaton is együtt utazhatunk a biciklinkkel.
A biciklizéssel nemcsak jelképesen, de a gyakorlatban is összekapcsolható a környezet kímélete az olcsó közlekedéssel, és az utazás a rendszeres mozgással.
Talán nem vagyunk messze attól az állapottól, amikor — mint egy szék a szobából — a bicikli is hiányozna, ha nem használhatnánk naponta.
1990—93 között nem volt még ilyen "békés" és eredményes az együttműködés, pedig a mai eredmények alapjait (az Útalapot) az akkori kormány és az akkori Országgyűlés rakta le. A mostani kormányzat is megfelelően sáfárkodott ezzel a lehetőséggel. De időközben a társadalmi szervezetek is "kikupálódtak", megerősödtek. Ebben, legalábbis a kerékpárosoknál, a zöldmozgalmat támogató külföldi, elsősorban a holland kormányé és környezetvédelmi alapítványoké az érdem. A mindennapi biciklizés elmúlt hatévi fejlődéséhez jól hasznosítható (és függetlenséget biztosító) anyagi támogatással járult hozzá a holland közlekedési és környezetvédelmi minisztérium, illetve a budapesti holland nagykövetség, amikor a budapesti Újpest Pilot Programot, a Bringa Info Bázis Projektet vagy pl. a nagymarosi Duna-parton megépült és Beatrix holland királynőről elnevezett kerékpárút kiviteli terveit finanszírozták. És meg kell említeni Amszterdam város külön segítségét is, amikor magyar biciklis küldöttséget látott vendégül. De a legtöbbet talán a MillieuKontakt Oost-europa segítőkész munkatársainak köszönhetünk, akik még a kezdet kezdetén biciklis aktivistákat, műszaki szakembereket fogadtak Hollandiában, és felkészítették őket, hogyan terjesszék a "biciklizés igéjét" a Kárpát-medencében.
Megújítható-e kerékpározás finanszírozási rendszere?
A most formálódó Kerékpározási Koordinációs Bizottság fontos szerepet fog játszani a különböző országos és külföldi pénzalapok megmozgatásában, továbbá abban, hogy a kerékpározás népszerűségét és fejlődését fékező tényezőkre irányítsa a figyelmet. Például a biciklis balesetek számának növekedésére, a biztonságos bicikliket megdrágító vámokra és adókra, a kerékpártároló rendszerek hiányára, az utakat elborító zaj- és légszennyeződésre. A sajtókonferenciára meghívott Ton Wellemann (aki a Holland Nemzeti Kerékpáros Program vezetője már hét éve) elmondta: a biciklizés ügyében nemcsak pénzzel lehet jó eredményeket elérni, hanem sokszor bátorság kell a magától értetődő megoldások végrehajtásához (pl. a helyi parkolás szabályozásánál, korlátozásánál), és udvariasan hozzátette: Magyarország ilyen szempontból akár mintaország is lehetne. Csak ne akarjon minden hibát újra elkövetni, amit a nyugatiak már elkövettek. (Okos ember a más kárából tanul, a buta a saját hibájából sem!) A kerékpárút-hálózat fejlesztése nem olyan látványos és nagyszabású program, mint az autópálya-építés, de nem is olyan drága, mint a bankprivatizáció. Ráadásul, ha a biciklizéssel kiváltott környezeti károkat is "beárazzuk", akkor a kerékpározásba való befektetés az egyik legjobban kifizetődő közlekedési beruházás.

Balogh Gábor


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.