|
Mitől csökkennek a közlekedési dugók?
A Texasi Közlekedési Intézet (TTI) minden évben közli az amerikai nagyvárosok közlekedési torlódásai miatti személyenkénti időkiesést, megnövekedett üzemanyag-fogyasztást és költségeket. Az intézet adatait széles körben használják a szakemberek a különböző területek "zsúfoltsági mutatójaként".
Az intézet legújabb éves jelentése bemutatta, hogy a leggyakrabban használt torlódáscsökkentő módszereknek az utóbbi tizenöt évben valójában nem volt hatásuk a nagyvárosok közlekedési dugóira. A jelentésben összehasonlították azokat a városokat, amelyeknek kiterjedt új úthálózatuk van, azokkal, amelyeknek nincs, és úgy találták, hogy nem tapasztalható lényeges különbség a gépjármű-közlekedésük zsúfoltságában.
Az elemzés azt is kimutatta, hogy azokban a vizsgált városokban, ahol új útsávokat hoztak létre, körülbelül 22 milliárd dollárt költöttek el az építkezésre, azonban ennek ellenére az autósoknak továbbra is hatalmas idő- és pénzkiesést jelentenek a forgalmi torlódások.
Roy Kienitz, az elemzést végző Felszíni Közlekedéspolitikai Projekt (STPP) vezetője így nyilatkozott ezzel kapcsolatban: "Útszélesítéssel védekezni a zsúfolt közlekedés ellen egyszerre drága és hatástalan módszer. Olyan ez, mintha az elhízást az öv meglazításával akarnánk gyógyítani."
A Texasi Közlekedési Intézet minden évben kiszámítja, mennyivel kellene növelni az utak szélességét ahhoz, hogy a forgalom növekedését elbírják. A Felszíni Közlekedéspolitikai Projekt jelentése kimutatta, hogy erre a legtöbb megvizsgált területen évente családonként több ezer dollárt kellene elkölteniük.
A jelentés szerint a probléma megértéséhez meg kell ismerkednünk a gerjesztett forgalom jelenségével. Több újkeletű tanulmány kimutatta, hogy az új útfelületek felbátorítják az autósokat arra, hogy több és hosszabb utat tegyenek meg. A Kaliforniai Egyetem egy felmérése, melyet az állam 30 különféle városi területén végeztek el, kimutatta, hogy 1%-os útkapacitás-növekedés öt éven belül 0,9%-os forgalomnövekedést idéz elő ahelyett, hogy csökkentené a zsúfoltságot.
"Azok a közösségek, amelyek az autóközlekedés alternatíváit nyújtják az embereknek a tömegközlekedés, a kerékpárutak és megfelelő területrendezési előírások formájában, népszerű és hatékony módját találják meg a közlekedési dugók elleni harcnak" állítja Kienitz.
A TTI-nek a forgalmi torlódásokra vonatkozó adatait a http://www.mobility.tamu.edu Internet címen lehet megtalálni, az éves jelentést pedig az STPP honlapján (www.transact.org).
|