kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Suhanó villamosok

Képzeljünk el egy reklámfilmet: egy elegáns úr felszáll egy hipermodern villamosra és kényelmesen elhelyezkedik a bővében előforduló ülőhelyek egyikén. Miközben a villamos egy döccenő nélkül felgyorsít, az úr előveszi kedvenc olvasnivalóját, de közben megakad a szeme a vele szemben elhelyezkedő csinos hölgyön. Összevillan a tekintetük. A sokatmondó pillantás után megjelenik a reklámszlogen: "Villamos: az emberközpontú közlekedés."
Sajnos, manapság még várnunk kell ezekre a hirdetésekre, miközben rengeteg autóreklámot láthatunk hasonlóan elegáns hölgyekkel és urakkal. Ennek egyik oka az, hogy az autózás mögött rendkívül erős és jól szervezett érdekcsoportok állnak, és látszólag az állam is hatalmas bevételekre tesz szert a motorizáció révén. Másrészt a tömegközlekedésre az állam látszólag ráfizet, így értelmetlennek tartja, hogy annak szélesebb körű használatára buzdítsa az embereket. Ha azonban kiszámolná, hogy valójában mekkora veszteségek érik a motorizáció környezeti, egészségi és egyéb kárai miatt, és hogy a korszerű tömegközlekedés mennyire járul hozzá egy városban az életminőség javításához és a gazdaság fejlődéséhez, akkor talán másként viselkedne.
Egy további ok, ami miatt manapság nem készülhet ilyen jellegű reklámfilm, az -kevés kivétellel -a magyarországi villamosok és villamospályák minősége.
A villamos- és HÉV-kocsik elöregedtek, többük életkora elérte a 40 évet. Az elhasználódott pályákon a lassú-jelek jelentősen megnövelik a forgalom időigényét. Amíg az utasok döcögve, összezsúfolódva, dideregve utaznak, nem csoda, hogy az emberek többsége, látva az autóreklámokat, amint a csodajárművek sebesen suhannak végig a legszebb tájakon, a legjobb minőségű utakon, felsóhajt: "Bárcsak nekem is lenne egy ilyen szép autóm!" És aki teheti, vesz is egyet, ha nem is olyan szépet, legalábbis egy ütött-kopott tízéves járgányt. Persze, a reklámok nem szólnak a Hungária-körút zsúfoltságáról, a toldott-foldott útfelületekrol, a parkolási gondokról a városközpontban, sem a járdán parkoló autókról és a rossz levegőről.
Budapest úthálózatát a múlt században, a személyautó megjelenése előtt alakították ki, ma is a forgalom 80%-a ezeken az utakon zajlik. A városszerkezet legtöbb helyen nem teszi lehetővé, hogy az utakat kiszélesítsék. Szintén a zsúfolt városszerkezetből adódik, hogy a kipufogógázok benn rekednek a házak között, súlyosan károsítva a lakosok egészségét.
Egy megoldás van tehát: a tömegközlekedés vonzóbbá tétele. Ehhez a világ minden pontján állami és önkormányzati hozzájárulásra van szükség, nálunk sem oldható meg másképp.
Álmodjunk hát személyautók helyett suhanó, kényelmes villamosokról! Ezért is sokat kell tennünk, de ez legalább járható út.
Melléklet:
Beliczay Erzsébet: Egészségesebb környezet,
javuló versenyképesség, több munkahely

Mikola Klára


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.