kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Iskolabezárások

Mintha nem elég sokkhatásnak lettünk volna kitéve a rendszerváltás óta, mára az iskolás korú gyerekeket és szüleiket az iskolabezárások réme is fenyegeti országszerte. Csak a médiában folyó vitákat hallgatva is feltűnhet, hogy a bezárásoknál a gyerekek valós érdekei — ami pedig józan ésszel átgondolva a legfontosabb vezérelv kellene hogy legyen — a döntéseknél másodlagosak.
Mit tart a szülők többsége fontos szempontnak egy általános iskola megválasztásánál? Legyen családias a légkör, vagyis ne legyen nagy az iskola. Meglegyenek a legfontosabb feltételek ahhoz, hogy a gyerek a napi 6-8 órát egészséges környezetben tölthesse, életkorának megfelelő mozgási lehetőségek mellett: viszonylag csendes, tisztább levegőjű környék, napos, fás iskolaudvar, megfelelő nagyságú tornaterem, étkező (ahol a gyerekek nyugodt körülmények között és nem 10 perc alatt habzsolva fogyaszthatják el az ebédjüket). Fontos még, hogy az iskola ne legyen messze a lakástól, a gyerek egyedül is biztonsággal megközelíthesse, illetve találkozhasson szabad idejében is a barátaival.
A különleges nevelési programok, az alsó tagozatban már erőltetett számítógépes és nyelvoktatás, divatos nevelési kísérletek, a speciális szaktanárok száma stb. másodlagos szempontok a többség számára, noha az önkormányzatok ezzel az érvvel támogatják az iskolamonstrumokat.
A kellemes, környezetben levő kisebb iskolákat fenyegeti legjobban a bezárás. Egyszerűen azért, mert ezeket akár eladni, akár valamilyen cégnek bérbe adni sokkal könnyebb, mint a kevésbé kedvező környezetben lévő épületeket.
Senki sem tagadja, hogy hatékonyabbá kell tenni az oktatást. Ennek azonban nem az iskolabezárás a módja, sem pedig az oktatásra fordított pénzek csökkentése. Ezt természetesen tudják az önkormányzati képviselők és tisztségviselők is, azonban amikor jön egy befektető, aki szemet vetett az épületre, akkor ez minden egyéb szempontot háttérbe szorít. Egy polgári társadalom felé menetelünk, ahol érték a család, a tudás, a kulturált környezet, magasabb életminőség. Úgy tűnik azonban, hogy a jelenlegi önkormányzati finanszírozási gyakorlat és érdekeltségi viszonyok mellett az önkormányzatok gyakran nem tudnak megfelelni ezeknek az elvárásoknak. Ezért sürgős kormányzati intézkedésekre, az önkormányzati törvénycsomag felülvizsgálatára, a civil társadalom részéről pedig sokkal hathatósabb ellenőrző szerepre van szükség.
Milyen "tervszerű" gazdálkodás folyik egyes önkormányzatokban, hogy ha jön egy befektető, aki szemet vetett egy csinosabb objektumra, akkor egyszerre beléjük hasít a felismerés, hogy csökkent a gyereklétszám? Nem inkább a zöldterületek átminősítése előtt, a most készülő kerületi építési szabályozások, rehabilitációs tervek, a lakásgazdálkodásuk kapcsán kellene elgondolkozniuk azon, hogy miért olyan kevés a gyerek? Miért öregszenek el egyes kerületek? Miért menekülnek el a gyerekes családok?
Még vannak kerületek (települések), ahol nem késő a figyelmeztetés. Tárják az ott élők elé, milyen tendenciák, problémák és lehetőségek vannak, hogy mindenki részt vehessen egy gyermekbarát hosszú távú koncepció, az oktatás és a környezeti feltételek színvonalának folyamatos emelését garantáló program előkészítésében.

Beliczay Erzsébet


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.