kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Magyarország közlekedésének előrejelzése

A Közlekedéstudományi Intézet (KTI) műhelyeiben elkészült egy tanulmány, mely számítógépes szoftverekkel szeretné modellezni és előre jelezni a hazánkban várható forgalmi teljesítményeket 2015-ig.
Nos, a dolog érdekes, mert az egész út- és vasúthálózatot számítógépes adatbázisba vitték, beleértve a jelenlegi forgalomszámlálási adatokat, és a gazdasági növekedésből kiindulva vetítik előre a vele járó forgalomnövekedést. Megfelelő bemenő paraméterekkel a szoftver igazítható a különböző szállítmányok fuvarozásában tapasztalható sajátosságokhoz, pl. amikor adott helyen nagy mennyiségű tömegárut szállítanak, de főleg csak az egyik szállítási nemmel. Nem derül ki a tanulmány összefoglalójából, hogy például a vasúti pályaállapotokat (tengelynyomás, lassújelek) miként kalkulálták bele a számításokba? Néhány érdekesség a tanulmányból:
· A vasút részarányának további csökkenését prognosztizálják (az egyik, ún. modal split modellben már eleve ebből a feltételezésből indulnak).
· Az összközlekedési teljesítmények rohamos emelkedésével számolnak (a különböző modellekben és forgatókönyvekben alágazatoktól függően 2015-ig 140-400 százalékos növekedéssel) — ez megerősíti, amit a közlekedési munkamegosztásról már régebb óta kommunikálnak a zöld szervezetek: nem a közúti szállítást, hanem a közúti szállítás növekedését, tehát a még nem létező, de a jövőben kialakuló szállítási igényeket kell vasútra terelni; a vasút szállítási teljesítményei is növekedni fognak, mert a teljes közlekedési teljesítmény növekszik, csak a közúté gyorsabban, ezért csökken a vasút részaránya.
· Az eredményként kapott hálózatterhelési térképek igen érdekesek! A ?legderűlátóbb forgatókönyv (értsd: legnagyobb növekedés) esetében is az országhatárig erősen legyengül a közúti forgalom, megkérdőjelezve az autópályák szükségességét. A vasúti hálózat legterheltebb része a hegyeshalmi fővonal és a Nagykanizsa—Murakeresztúr szakasz, mivel itt összeadódik a Szombathely felől érkező forgalom a Balaton felől érkezővel. Nincs benne azonban az adatbázisban a jelenleg épülő szlovén vasútvonal! A térképek a záhonyi fővonallal hasonló terheltségűnek mutatják a Nyíregyháza-Dombrád szakaszt, ami jelenleg egy áruforgalom nélküli kisvasút!
Bár van néhány külön e célra beépített módosító paraméter, nem derül ki az összefoglalóból, hogy ezeket mennyire használták az eredmények kiszámításakor. Például ilyen módosító tényező lehet a logisztikai központok kiépítése, az autópálya-díjak alkalmazása, egy nagyobb beruházás valahol, amit ugyebár nem lehet előre jelezni stb. Sok hiányzó adat van és egyes helyeken csak a modell szerinti adatok egy töredékével (pl. hatodával) számolnak, mivel a többi adat nem felel meg a valóságban tapasztaltnak. A modellezés egyik folyamata ugyanis az, hogy a jelenlegi adatok alapján addig finomítják ilyen és hasonló módszerekkel a rendszert, amíg az a gyakorlatnak megfelelő eredményeket nem mutat.
Még egy dolog: van kimutatás egy sor vasútállomás és buszpályaudvar utazóközönségének összetételéről. A tanulók és nyugdíjasok teszik ki az utasok túlnyomó részét, ellenben a GySEV-nél sokkal több a nyugdíjas utas, mint a MÁV-nál. Ebből is látszik az egyéni közlekedés nagyobb részaránya Ausztriában és Sopron térségében (vagy, hogy hiányozhatnak az optimális összeköttetést adó vasúthálózati elemek).

Joó Ferenc


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.