kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Új hódítók: a sportterepjárók

Miért csak az utat birtokolnád, ha tiéd lehet az egész bolygó?" (Nissan hirdetés)
A sportterepjáró korunk dinoszaurusza, mely keresztülhasít a tájon. Méretéhez képest a vezetőjének az agya elenyésző, 3-5-ször szennyezőbb, mint egy átlagos autó, és óránként 16 kilométeres sebesség mellett is képes ölni.

A dinoszauruszokkal ellentétben a sportterepjárók vagy luxusterepjárók még nem haltak ki. Az Explorer, a Land Rover, a Pathfinder és az Expedition mind olyan járművek, melyek teret követelnek maguknak. Az új autók amerikai piacának 50%-át teszik ki, és már Európát is célba vették.
A sportterepjárók magassága, hossza és súlya állítólag lehetővé teszi a balesetek elkerülését, a hatásos fékezés, a kiegyensúlyozottság, valamint a gyors és érzékeny kormány segítségével. Fékezzen erősen, ha akar, ám egy 95 kilométeres óránkénti sebességgel haladó terepjáró fékútja majdnem 7 méterrel hosszabb, mint egy átlagos autóé. Próbáljon irányt változtatni, hogy elkerülje az ütközést, ám kiderül, hogy a terepjáró annyira instabil, hogy könnyen fel is borulhat.
Ha ezek a vezetőt fenyegető veszélyek nem elég meggyőzőek, gondoljon bele abba, hogy milyen károkat tehet egy ilyen terepjáró a többi jármű utasában vagy a gyalogosokban! A terepjáró és az autó ütközése során a személyautó vezetője 10—13-szor nagyobb eséllyel hal meg, mint a terepjáróé.
Van-e divatos gallytörő rúd a terepjárója elején? Nos akkor ezt a terepjárót nem vezetheti Jersey-ben vagy Ausztrália egyes városaiban. Ezeket a rudakat, melyeket arra terveztek, hogy megvédjék az autót és a vezetőt kenguruval vagy más állattal való ütközéskor, már több helyen betiltották. Ezeket ugyan arra tervezték, hogy távol tartsák a nagytestű állatokat az autó elejétől és a vezetőtől, de képesek arra is, hogy egy gyalogost feldobjanak a levegőbe, hogy visszaessen a terepjáró vagy a következő jármű elé. Nem szükséges, hogy gyorsan vezessen ahhoz, hogy megbénítson vagy megöljön valakit, ha van ilyen rúd az autóján, melyek egy felnőtt ember csípőmagasságában avagy egy kisgyerek fejmagasságában vannak felszerelve. A csípősérülések — különösen idős korban — rendkívül fájdalmasak és nehezen gyógyíthatók. Ha pedig az acélrudak fejen találnak egy gyereket, akkor már 16 kilométeres óránkénti sebességnél is halált okoznak.
A terepjáróknak azonban nem csak a többi autós, biciklis és gyalogos esik áldozatul. Az 1970-es években az üzemanyaghiány, a növekvő üzemanyagárak és a benzinkutaknál egyre hosszabbodó sorok arra késztették az amerikai kormányt, hogy üzemanyag-hatékonysági szabványokat állapítsanak meg az autók részére, hogy Amerika ne szoruljon olyan nagy kőolaj-behozatalra. A terepjárókra ez nem vonatkozott, de nem azért, mert nagyok és szexisek, hanem mert nem akarták hátrányos helyzetbe hozni a farmerokat.
Hivatalosan az Egyesült Államokban ezeket a járműveket könnyű teherautóknak nevezik, és egy liter üzemanyaggal 8,8 kilométert kell hogy megtegyenek, míg a személyautóknak 11,7 kilométert. Az üveggázhatású gázok kibocsátásának növelésében a könnyű teherautók járnak az élen. Az amerikai környezetvédelmi hivatal becslése szerint az energiafelhasználással összefüggő teljes szén-dioxid-kibocsátás növekedésének 34%-a 1990 és 2010 között ebből származik!
A közelmúltban kiadott elnöki rendelet azonban már előírja, hogy a sportterepjárókat személyautóként kell nyilvántartani. Lehet, hogy ezáltal jobbra fordul a helyzet.
A detroiti autóvásáron bemutatták az amerikai piacra szánt nagyobb, jobb, gyorsabb és szexisebb sportterepjárókat. Az új terepjárók nagy része akkora, hogy be sem fér a garázsba, ezen kívül egy városi busszal megegyező az ereje és a fogyasztása (a Ford Excursion motorja 7,3 literes). Európában is ehhez hasonlóra számíthatunk — a Ford, a Mercedes és a BMW sportterepjáróikkal is betörnek az európai piacra. Ezek a járművek sokkal elegánsabbak és jobb az üzemanyag-felhasználásuk, mint az amerikai testvéreiké, ám kétségtelen, hogy sokkal nagyobbak, mint a most kapható átlagos autók.
A terepjárók hódítása nagy veszélyt jelent az Európai Unió éghajlatváltozási kötelezettségvállalásainak teljesítésére. Az Európai Unió kérte az Európai Autógyártók Szövetségét (ACEA), hogy egyezzen abba bele, hogy 2005-ig kilométerenként 120 grammra csökkentik az új gépjárművek által kibocsátott szén-dioxid mennyiségét. Végül kompromisszumos megoldás született, amely értelmében 2008-ig kell majd 140 grammra csökkenteni a CO 2 -kibocsátást. Azonban nem valószínű, hogy ez a korlátozás túl nagy hatással lesz a globális felmelegedés csökkentésére, főként akkor nem, ha az utakon több autó közlekedik majd.
Ami egyértelműen rontja az esélyeket, az az autóshirdetések hatása. Amint az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség egyik közelmúltban megjelent tanulmányában megjegyezte: A gyártók sikeresen ötvözték a kényelmet a teljesítménnyel — egy meghatározott modell esetén minél nagyobb kényelemre törekszik a vásárló, annál nagyobb teljesítményű járművet kell vásárolnia."
A vásárlóknak igényük van olyan járművekre, melyek több üzemanyagot fogyasztanak, mivel ezek nagyobb kényelmet és biztonságtudatot kínálnak fel, és ez az, amit a vásárló keres. A kényelem elképzelhetetlen nagyteljesítményű, benzinzabáló, erősen környezetszennyező motorok nélkül. Így tehát a vásárló megkapja, amire szüksége van, vagy azt, amiről azt mondják, hogy erre van szüksége, és nem érdeklik a következmények.
Az EU és az ACEA közötti, gépjárművek által kibocsátott szennyezőanyag csökkentéséről szóló megegyezés csak a személygépkocsikra vonatkozik. A kisteherautók kivételt képeznek. Az EU-tagországokban a sportterepjárók általában kisteherautónak minősülnek, tehát az autógyártók Európában ugyanazt a kivételezett helyzetet élvezhetik, mint Amerikában.
Philip Goff, Debbie Waters
(Car Busters)
Fordítota: Kovordányi Krisztián

A Levegő Munkacsoport a témával kapcsolatban — a 2001. évre szóló költségvetési ajánlásai keretében — a következő javaslatot juttatta el az illetékes döntéshozóknak:
A négykerék-meghajtású luxusterepjárókra a gépjárműadó-tétel 800%-át javasoljuk kivetni. Ezen járművek behozatalának és használatának nincs gazdasági indoka, hanem csak a luxusfogyasztást szolgálják. Ugyanakkor jóval több üzemanyagot fogyasztanak, mint az átlagos személygépkocsik, és így a környezetszennyezésük is nagyobb. Ráadásul tömegük és felépítésük következtében sokkal balesetveszélyesebbek is. Ezért a gépjárműadó emelésével is ösztönözni kell használatuk visszaszorítását."
Természetesen azt is sürgetőnek tartjuk, hogy Magyarországon tiltsák meg a terepjárók elejére felszerelt fémrudak használatát.



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.