Mennyire kötődünk az autóhoz?
Ha egy pillantást vetünk az utcára, mondjuk a brüsszeli Rue de la Loi-ra, ahol az Európai Unió központi épületei találhatók, könnyen arra gondolhatunk, hogy a földrész összes lakója autósokból áll. A városi és város környéki utak tele vannak autóval. Egy svájci kutatás eredménye azonban arra mutat rá, hogy nem is vagyunk annyira hozzánőve az autóhoz, mint ahogy gondolnánk. A svájci kormány NFP41 jelű, közlekedést és környezetet kutató programja egyebek mellett az alábbiakat állapította meg:
A főbb német-svájci városokban a háztartások felében nincs autó (Bázel 54%, Luzern 51%, Bern 47% és Zürich 45%)
· A felnőtt lakosságnak mindössze 8%-a (az autóvezetők 14%-a) felelős az autóval megtett összes kilométer feléért.
· Amennyiben ez a minta Európa nagy részére igaz és mivel Svájc az egyik leginkább motorizált európai ország, így könnyen az lehet , akkor arra a következtetésre jutunk, hogy Európa egyáltalán nem az autósok földrésze. Valójában ennek az ellenkezője igaz: úgy tűnik, a közúthálózat nagy részét a lakosság igen kis részének építik és tartják fenn.
Matthias Zimmermann
az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E)
elnöke
(Egy átlagos munkanapon a budapestieknek mindössze 16 százaléka ül autóba. Tehát a lakosság 84 százaléka csak elszenvedi az autózás káros hatásait anélkül, hogy gépkocsit használna. A Szerk.)
|