kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Például a fűnyírógép

"A fűnyírógép példája nagyszerűen jellemzi azt a stratégiát, amellyel igyekeznek megváltoztatni a lakosság abbeli nézetét, mi tekinthető megfelelőnek. Bármely józanul gondolkodó, racionális beállítottságú ember azt hihetné, hogy a kézi fűnyírók népszerűsége egyre jobban növekszik napjainkban, s a villamos fűnyírógépeket szinte lehetetlenség eladni. A ház körüli pázsit végtére is egyre kisebb területre szorul. A felnőtt férfiak pedig egyre inkább érzik a testmozgás szükségességét, ahogy egyre több időt töltenek az irodában. Mellüket döngetve jönnek haza a hivatalból, és az eltespedésről morognak. A kialakult helyzetből azonban kiderül, milyen veszélyes dolog ma száraz logika alkalmazásával felmérni a fogyasztók várható magatartását, elhanyagolva a piaci stratégiák esetleges szerepét.
A fűnyírógép-ipar meg tudta győzni az amerikai férfiakat, hogy van benne valami szégyellnivaló, ha kézi fűnyíróval látják őket. S a villamos fűnyírógépeket kezdték csodálatos új gyártmányként reklámozni. Tizenöt év alatt tizenhétszeresére nőtt a villamos fűnyírógépek forgalma! 1960-ban az eladott fűnyíróknak már több mint kilenctizede villamos gép volt. Ezek a gépek háromszor-ötször annyiba kerülnek, mint a kézi nyírók. S a tetejébe némely negyedben nem is elég, ha csak motor van a fűnyírón. Ülés is kell rá. Az amerikai férfiak százezrei vásárolnak üléssel ellátott fűnyírógépeket, amely természetesen tízszer annyiba kerül, mint a kézi fűnyíró. Egy középnyugati autókellék-fiókhálózat pedig "Kímélje a szívét!" jelszóval már reklámozni kezdte az önjáró fűnyírógépeket. Egy kereskedelmi lap megállapítása szerint ez a cég "gyakorlattá teszi, hogy drágább egységek felé terelje a fogyasztókat". A fűnyírógép-ipar ily módon biztosítani tudta dollárbevételének fölöttébb kielégítő növekedését. S a fejlődés nyilvánvalóan nem áll meg."
Ez a részlet Vance Packard Tékozlók című, 1966-ban napvilágot látott könyvéből akár ma is megjelehetett volna, azzal a különbséggel, hogy manapság nem csupán Amerikára jellemzők az itt leírtak, hanem egyre inkább a világ egészére. A vásárlási kedv megőrzésére mindig újabb és újabb, "korszerű és manapság nélkülözhetetlen" terméket dobnak a piacra, a régiek pedig kidobásra kerülnek. Ennek következtében a nyersanyagkészletek egyre fogynak, míg a szeméthegyek egyre nőnek.
Vajon van még ebből kiút?

Mikola Klára


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.