kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
A katalizátor sem megoldás?

A gépjárművek által okozott levegőszennyezési problémákat a katalizátorok is csak részben tudják megoldani. Egyre növekszik az üvegházhatást okozó szén-dioxid kibocsátása, valamint az autók és az utak kopása következtében a levegőbe kerülő súlyosan egészségkárosító anyagok mennyisége. Az újabb kutatások pedig arra irányítják a figyelmet, hogy a katalizátorokból olyan anyagok kerülhetnek a környezetbe, amelyek feltehetően komolyan károsíthatják mindannyiunk egészségét.
Az iparilag fejlett országok környezetvédelmi programjaiban az elsők között szerepel a gépjármű-közlekedés okozta levegőszennyezettség csökkentése. Ezért is van szükség a kipufogógázok utókezelésére: a keletkezett levegőszennyezők nem szennyező (vagy legalább is az emberek egészségét közvetlenül nem károsító) vegyületekké való átalakítására. A leginkább elterjedt és legkorszerűbb emissziócsökkentő módszernek a katalitikus konverter és az elektronikus üzemanyag-befecskendezés közös bevezetése bizonyult. 1992 óta az Európai Unióban minden új, Ottó-típusú motorral felszerelt gépjárművet katalizátorral kell felszerelni. A kipufogógáz katalizátora a szén-monoxidot (CO) és a szénhidrogéneket (CH) platina (Pt) és palládium (Pd) segítségével szén-dioxiddá (CO2) és vízzé oxidálja, míg a nitrogénoxidok (NO x ) nitrogénné való redukcióját a ródium (Rh) katalizálja. A katalízis hatásfoka a 80—90%-ot is elérheti. A katalizátor hordozója általában korderit (2MgO.2Al 2 O 3 .5SiO 2 ), mely térhálós kerámia. Ennek a felületére viszik fel a katalizátoranyagokat. A katalizátorok platinatartalma 0,9—2,5 gramm között van, a nemesfémek aránya megközelítőleg a következő: Pt/Pd/Rh = 1:14:1—1:28:1. A katalizátorok bevezetésével egyidejűleg az ólmozott benzin használatát is kerülni kell, mert az ólom katalizátorméregként hat, azaz csökkenti a katalizátor hatásfokát, vagy akár teljesen tönkre is teheti azt.

A katalizátorok bevezetése és az ólmozott benzin forgalmazásának megszüntetése nagyságrendekkel csökkentette a gépjárművek eddig ismert szennyezőanyag-kibocsátását. A sikerek ellenére azonban egy újabb probléma merült fel: a katalizátorral felszerelt gépjárművek platinát, palládiumot és ródiumot tartalmazó kipufogógázt bocsátanak ki. A katalizátor felületéről a fizikai és kémiai elhasználódás, a kopás hatására kerülnek a környezetbe a Pt-csoport elemei (platina group elements, PGE). E mérgező fémek koncentrációja növekszik a környezetünkben, amit valószínűsíthetően a gépjárművek kibocsátása okoz. Tekintettel arra, hogy ezeknek az anyagoknak a természetes légköri koncentrációja rendkívül kicsi (10—12 g/m3 nagyságrendű), a kibocsátott mennyiség viszonylag nagy változást okoz. Ezen fémek légköri viselkedésére vonatkozó ismereteink szinte teljesen hiányoznak Magyarországon. A platina és más platinafémek citotoxikus (sejtméreg) és allergizáló hatása viszont egyre ismertebb.
Az Egyesült Államokban és néhány nyugat-európai országban megkezdődött a környezetbe került platinafémek tudományos vizsgálata. Az autópályák és forgalmas városi utak körüli porban kimutatták a koncentráció növekedését, és az is kiderült, hogy a légkörbe került platinának 30%-a vízoldható formában van, tehát az utakat övező növényzetben is kimutatható. A platinafémek koncentrációjának meghatározása a különböző országokban igen eltérő eredményeket hozott. Platinából például az utak mentén vizsgált pormintákban 12-től 72 mikrogrammig találtak kilónként.
Nemrégiben az Európai Unió is elindított egy ilyen irányú kutatási programot. Magyarországon az ELTE Kémiai Technológiai és Környezetkémiai Tanszékén átfogó aeroszol-kutatás részeként nemzetközi együttműködés keretében tanulmányozzák a légköri platinafémek viselkedését, koncentrációját, valamint vizsgálják az emberi szervezetbe való beépülésüket is.

Simon Gergely


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.