kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
EU-javaslat a gázolaj jövedéki adójának emelésére

Az Európai Bizottság Adó- és Vámügyi Főigazgatósága (DG TAXUD) javaslatot készített, amely szerint az Európai Unióban egységesen megemelnék a gázolaj jövedéki adójának legkisebb megengedett szintjét a benzin adójának legalacsonyabb megengedett mértékére. A főigazgatóság szerint ma már semmilyen érv nem szól amellett, hogy a gázolaj adója alacsonyabb legyen, mint a benziné.

Jelenleg a gázolaj jövedéki adója átlagosan 140 euróval kevesebb 1000 literenként, mint az ólmozatlan benziné. Ennek eredményeként a gázolajjal működő személygépkocsik már az új autók piacának közel 50%-át teszik ki. Mivel ez utóbbiak összességében semmivel sem terhelik kevésbé az infrastruktúrát és a környezetet, mint a benzinnel működő autók (sőt, a dízelüzeműeket ma már sokkal egészségkárosítóbbnak tekintik), a jövedéki adók között fennálló különbség rendkívül ésszerűtlen és igazságtalan keresztfinanszírozást jelent az autósok többségének a kárára. A környezetvédő szervezetek üdvözlik a tervet, ugyanakkor rámutatnak arra, hogy az emelés ebből a szempontból nem jelentene lényeges változást, ha ugyanakkor nem emelik a benzinadó megengedett legalacsonyabb szintjét is, hiszen a EU legtöbb tagállamában a benzin jövedéki adója már ma is jóval magasabb ennél.
A gázolaj jövedéki adójának legkisebb megengedett mértéke 1000 literenként 245 euró. Ehhez képest meglehetősen nagy eltérések tapasztalhatók az egyes EU-tagállamokban: Görögországban a legalacsonyabb a mértéke (246 euró), Nagy-Britanniában a legmagasabb (798 euró), a legtöbb országban pedig 300—350 euró. Ez jelentős torzulásokat okoz a belső piacon, és környezetvédelmi szempontból is kedvezőtlen. Ezért a főigazgatóság azt is javasolja, hogy az árufuvarozásra használt gázolaj jövedéki adója az EU minden országában azonos mértékű legyen. A javaslat szerint így az adó magasabb lenne, mint a jelenlegi átlagos érték. Ugyanakkor az árufuvarozók kedvezményt kapnának, és az adó egy részét visszaigényelhetnék, amit viszont a környezetvédő szervezetek indokolatlannak tartanak.
Az árufuvarozásban alkalmazandó egységes adó egyes tagországokban adóemelést eredményezne, ami akár vonzó is lehet a kormányoknak az állami bevételek növekedése miatt. Más országokban viszont mérsékelni kellene az adót, ami olyan országokban, mint Nagy-Britannia a környezetnek és a központi költségvetésnek egyaránt hátrányos lenne. Ezért a tervezett intézkedés valószínűleg a brit kormány kemény ellenállásába fog ütközni.
Az Európai Unió 2001-ben elfogadott új közlekedéspolitikájában kinyilvánította azt a célját, hogy középtávon a benzin és a gázolaj bármilyen felhasználása hasonló mértékben legyen megadóztatva. Az Adó- és Vámügyi Főigazgatóság illetékese szerint a jelenlegi javaslat elfogadása komoly lépés lenne ebbe az irányba.
(az Európai Környezetvédelmi Iroda tájékoztatása alapján)



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.