kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Házi feladat a kerékpárosoknak
a módosított KRESZ érvényesülése érdekében

Gyalogosoké és kerékpárosoké a párizsi rakpart
Párizs szocialista polgármestere, Bertrand Delanoë tovább folytatja a választási programjában megígért belvárosi forgalomcsillapítást. Kezdeményezésére július 21. és augusztus 18. között lezártak az autóforgalom elől egy közel 4 kilométeres szakaszt a Szajna-parti Pompidou rakparton, és a területet ideiglenesen tengerparti" stranddá alakították.
Ezen a — budapesti mértékkel mérve a Margithíd és a Szabadság-híd közötti — szakaszon többek között 180 köbméter homokot, pálmafákat, nyugágyakat és napernyőket helyeztek el. A Városháza előtti téren pedig strandröplabda-pályát alakítottak ki. A Paris-Plage" program során esténként különböző rendezvények szórakoztatják a közönséget. A folyóban fürdeni viszont továbbra is tilos a víz szennyezettsége és az örvények miatt. Mindez 1,5 millió eurójába (kb. 375 millió forint) kerül a városnak, s illeszkedik a polgármester azon törekvésébe, hogy az autók visszaszorításával kellemesebbé tegye a párizsiak életkörülményeit. Az intézkedés népszerűsége — főleg a gyermekes családok között — nem vitás, és már az első napokon közel félmillióan szállták meg a Párizsi Riviérát.
A szóban forgó rakpartot minden ünnep- és vasárnapon már eddig is a gyalogosok és a kerékpárosok rendelkezésére bocsátották, az autósok heves ellenkezését kiváltva. Az elmúlt évben egyébként a napközbeni autós közlekedés 3 százalékkal csökkent a város határain belül, a metrót, buszt és az elővárosi vonatokat használók száma pedig 1—2%-kal növekedett. A kerékpárosok is egyre többen vannak, számuk 4 százalékkal gyarapodott. Mindez többek között a közös busz- és kerékpársávok kialakításának köszönhető. A polgármester tervei között szerepel tizenöt autóbuszvonal útvonalának teljes elkülönítése az autós forgalomtól és a tömegközlekedés színvonalának további emelése.
(Bring@Info; Bajomi Bálint / Dési András)
Együttműködés a fővárosi rendőrök és a biciklisek között
Együttműködési megállapodást írt alá 2002. június 28-án a Városi Biciklizés Barátai Egyesület (VBB) elnöke, Kőhalmi István és Budapest rendőrfőkapitánya, a Fővárosi Baleset-megelőzési Bizottság (FBB) elnöke, dr. Kökényesi Antal rendőr vezérőrnagy.

Az aláírási ünnepségen a főkapitány tiszteletre méltó tevékenységnek nevezte a VBB eddigi tevékenységét, és kijelentette, hogy a kerékpáros közlekedés idáig nem volt súlyának megfelelően kezelve. Ezért saját hatáskörben döntést hozott arról (is), hogy harminccal emeli a szolgálati kerékpárok számát. Jelenleg ez 20 darab, és öt (a III., XI., XIII., XXI., XXII.) kerületben dolgoznak nyaranta biciklis rendőrök. Egyúttal felkérte a VBB elnökét, hogy legyen tagja a 33 tagú FBB-nek. Ebben a tanácsadó testületben — a közlekedésrendészet vezetői, a közúti forgalomszervezés szakemberei és több ismert közéleti személyiség mellett — kilenc fő az autós társadalom közvetlen érdekképviselője.
A VBB elnöke egy hasonlattal élt: a fővárosban a mostani közlekedési és levegőminőségi állapotok között egy új biciklis megjelenése az utcán, legyen az akár egy kerékpáron szolgálatot teljesítő rendőr, felér egy faültetéssel.
Az aláírt megállapodás az alábbi négy kulcsmondattal" került felvezetésre: A közlekedési szabályok betartása és betartatása, a közlekedés biztonságának növelése társadalmi érdek. Napjainkra a fővárosban egyre nagyobb teret hódít a kerékpározás, amely nemcsak sport és hobbi, hanem egyre inkább a helyváltoztatás eszköze. Alapvető célkitűzés az autósok kerékpárosokkal szembeni toleráns vezetési stílusának népszerűsítése. El kell érnünk, hogy az autós egyenrangú partnerként kezelje a kerékpárost, fokozottan tartsa szem előtt közlekedési szituációban a védtelenebbet, óvja testi épségét, egészségét."
A megállapodás alapján a BRFK vállalja, hogy a főváros kerékpárútjain fokozott mértékben ellenőrzi a balesetveszélyt jelentő, szabálytalanul parkoló gépkocsikat, és eljárást kezdeményez a vezetőik ellen. Vállalja továbbá a kerékpárosok közlekedésbiztonságát célzó programok szervezését, amelybe bevonja a VBB aktivistáit. A VBB pedig vállalta, hogy a biciklisek körében és az azokat támogató szervezetekkel közösen széles körű propagandát fejt ki a KRESZ előírásainak betartása, továbbá a kerékpársávok szabályszerű használata érdekében.
(Bring@Info, Kőhalmi István)
Házi feladat a kerékpárosoknak — a módosított KRESZ érvényesülése érdekében

2002. január 1. óta van lehetőségük a helyi önkormányzatoknak arra, hogy a módosított KRESZ-be került új szabályok és táblák alkalmazásával (is) segítsék városuk területén a kerékpár használatát. Egyedül a Budapesti Főpolgármesteri Hivatal illetékese tett lépéseket, hogy begyűjtse a kerékpárosok javaslatait, kérésére azonban eddig nem érkezett érdemleges válasz. De más települések hivatalait sem rohamozták meg a kerékpárosok ilyen jellegű követelésekkel.
A kétoldali struccpolitikára több magyarázat is van:
— A kerékpárosok a hivatal lépésére, a hivatalok pedig a kerékpárosok dörömbölésére" várnak.
— A kerékpárosok szakmai vagy rendőrségi ügynek tartják a KRESZ alkalmazását, míg a hivatalok csak" lehetőséget látnak benne, és nem erőltetik az alkalmazását, gondolván, hogy a nem alkalmazás még mindig előnyösebb, mert csak megnőne a bajuk az autósokkal, ha az új szabályokat érvényesíteni kezdik.
Lehetne sorolni az érveket, amivel igazolható, miért is jobb, ha nem történik semmi, és maradhat a mostani állapot: az egyéni KRESZ-értelmezési gyakorlat az utcákon. Mostanában újból nő ugyan a balesetek száma, de nem tragikus még a helyzet, a kampányjellegű rendőri akcióknál többre nem futja.
Mindemellett érdemes komolyabban gondolkozni a KRESZ-adta lehetőségek kihasználásán. Három (+1) olyan forgalomszervezési megoldás is kínálkozik, amelynél új KRESZ táblák alkalmazásával viszonylag egyszerűen kerékpárbaráttá lehet tenni egy városrészt, kiegészíthető a szakadozott kerékpárút-hálózat. Ezeket a (kisvárosnyi vagy kerületnyi területen lévő) lehetőségeket a helyismerettel rendelkező kerékpáros csapatok egy térképpel felszerelkezve egy hétvégén fel tudják mérni, amelyeket azután papíron ábrázolva és némi szöveg, esetleg egy-két fénykép kíséretében már érdemes postázni az illetékes (al)polgármesternek. Nem árt, ha erről tudomással bír a helyi kerékpáros szervezet vagy a szakmai segítséget is nyújtani tudó KEROSZ stáb.

A javaslatkészítéshez szükséges felméréseket érdemes az alábbi három területre összpontosítani:
1. Egyirányú utcákban ellenirányú kerékpársáv kijelölése: Itt legalább négy méter szélesség szükséges a járdaszegélyek között, hogy az ellenirányú (legalább egy méter széles) kerékpársáv mellett jusson hely az autóforgalomnak, illetve az ugyanabba az irányba haladó kerékpárosoknak. Ha az autóparkolás ilyen utcákban életbevágóan fontos, akkor ennek helyigényét is figyelembe kell venni.
2. Zsákutca kerékpáros áthaladással: Sok olyan zsákutca van, amelynek a zsákvégén átmehetnek a gyalogosok és a kerékpárosok (pl. vasúti labirint-korlát, egy gyalogos-aluljáró, egy ösvény, amelyen továbbmehet a biciklis). Ezek az utcák a helyi kerékpárút-hálózat részei lehetnek, és ezért is érdemes kicseréltetni a régi zsákutcatáblát egy új formájúra.
3. Gyalogos és kerékpáros övezet: Sok olyan városrész van, ahol a kerékpárút-hálózat azért szakad meg, mert egy bizonyos szakaszon — jobb híján — sétálóutcát jelöltek ki régebben, és ezeken nem lehet átbiciklizni. Pedig elegendő szélességűek ahhoz, hogy a gyalogosok és a kerékpárosok egymás mellett is tudnának haladni megfelelően kijelölt és elkülönített sávokban.
(+ 1) Kerékpáros piktogramok felfestése gyalog- és kerékpárutakon: Ezeket a burkolati jeleket érdemes sűrűbben alkalmazni a (sajnos) járdán vezetett kerékpárutakon.
(Bring@Info, Balogh Gábor)



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.