kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Civil szervezetek állásfoglalása a Buda környéki települések közlekedési gondjairól és a megoldási lehetőségekről

A Buda környéki településeken az elmúlt években a közúti forgalom robbanásszerű növekedése miatt súlyos közlekedési gondok és környezeti ártalmak alakultak ki. Ezek megoldására a civil szervezetek az alábbiak javaslatokat teszik:
1.) El kell készíteni a térség közlekedésének átfogó felmérését. Ez magába kell hogy foglalja a településszerkezet, a különböző nagy létesítmények (pl. bevásárlóközpontok) és a lakosság számának növekedéséből származó közlekedési igények bemutatását, illetve előrejelzését a jövőre. Ki kell mutatni a közlekedés külső költségeit is, különös tekintettel a környezeti és egészségi károkra. Figyelembe véve azonban a helyzet súlyosságára, ezen felmérés elkészültéig is meg kell tenni a lehetséges intézkedéseket.
2.) Javítani kell a tömegközlekedés színvonalát, különös tekintettel a kötöttpályás közlekedésre.
3.) A tömegközlekedés viteldíjait legfeljebb csak a várható infláció mértékének megfelelően szabad emelni.
4.) Fel kell gyorsítani a Budapesti Közlekedési Szövetség előkészítési munkálatait. Ennek részeként már 2003-ban be kell vezetni Budapesten a BKV, a MÁV és a Volánbusz közös bérletét, amit mielőbb ki kell majd terjeszteni a teljes agglomerációra.
5.) A térségben új, nagyobb átbocsátóképességű utakat csak az alábbi feltételek megvalósítása esetén szabad tervezni: (a) Ha előzetes megvalósultak a szükséges tömegközlekedési fejlesztések, különösen az esztergomi vasútvonal és a kapcsolódó egyéb vonalak szükséges kiépítése, korszerűsítése. (b) A Budapestre vezető utak esetében a főváros megfelelő feltételekkel fogadni tudja az újabb forgalmat. (c) Elkészül az M0-s keleti szakasza a gödöllői átkötés nyomvonalán, és így elkerülhető, hogy az M3-as autópálya forgalmának nagy része ne Észak-Budán és környékén haladjon át.
6.) A települések lakóutcáin (mellékutcáin) mindenütt forgalomcsillapítási intézkedéseket kell bevezetni.
7.) A települések főútvonalain olyan forgalomcsillapítási intézkedéseket kell bevezetni, amelyek csökkentik a balesetveszélyt és a rezgéseket. Ezen belül különösen fontos a főútvonalak olyan kialakítása, hogy ott a nehéz tehergépjárművek sebessége semmiképp se haladja meg az óránkénti 40 kilométert (Nyergesújfalun már évekkel ezelőtt így alakították át a 10-es útnak a településen keresztül vezető szakaszát).
8.) A Budapestre bevezető útvonalakon csúcsidőszakban torlódási díjat kell kivetni.
9.) A nehéz tehergépkocsikra az állam vessen ki olyan mértékű díjat, hogy az teljes mértékben fedezze az általuk okozott költségeket, beleértve a különböző létesítmények rongálását és a környezeti károkat.
10.) A 6. pont szerinti bevételből részesítsék kártérítésben mindazokat, akiknek a nehéz tehergépjárművek forgalma kárt okozott.
11.) A nagy bevásárlóközpontokra vezessék be a skandináv országokban alkalmazott szabályozást. (Ez olyan szigorú előírásokat tartalmaz, hogy ott gyakorlatilag már nem lehet újabb nagy bevásárlóközpontokat építeni.)
12.) A zöldterületek átminősítésének, beépítésének csökkentése, a városi terjeszkedés mérséklődése érdekében jelentős emeljék fel a földvédelmi járulékot és szüntessék meg a fizetése alóli mentességeket.
Levegő Munkacsoport Pilisi Civil Fórum



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.