kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Ellenérvek és cáfolatok


Nem logikus a dugóban állásért fizetni! Az autósok eleve áldozatok; még fizessenek is?
Az útfelület korlátozott mértékben rendelkezésre álló közjó, minden használója egyaránt hozzájárul eldugulásához. Zsúfoltság esetén tehát logikus, hogy a köz számára a jelenlétünkkel okozott kárt behajtsák rajtunk. Telefonálni is drágább csúcsidőben, mint csúcsidőn kívül.
Az útdíj nem oldja meg az útkapacitás-hiányt.
Az új utak építése bizonyítottan forgalomnövekedéssel jár, s ezért hamar megtelnek azok is, tehát nem jelentenének megoldást. Emellett a városszerkezet se mindig teszi lehetővé a kapacitásbővítést.
Építsenek új utakat, és legyenek azok fizetősek, így nem lesznek rajtuk dugók! Az autósok is jobban elfogadják majd a díjat ilyen körülmények között.
Társadalmi-gazdasági tekintetben nem indokolt az új utakat fizetőssé tenni, hiszen megépülésük után csak a fenntartási költségeket kell fedezni, melyek jórészt függetlenek attól, hányan használják őket.
Csak a szegényekre van hatással.
Az állítás nem bizonyított, és egy megfelelően kidolgozott útdíjrendszer tudatosan is biztosíthat kellő kompenzáló és kiegyenlítő hatást ahhoz, hogy igazságosabbá tegye a teherviselést.
A szolgálati autókkal rendelkezők megtakarítják a díjat, hisz a munkaadó ki fogja helyettük fizetni.
A szolgálati autók magáncélú használata eleve törvénysértő. Ezért azonban nem az útdíjról kell lemondani, hanem megfelelő ellenőrző módszereket kell találni a törvénysértés visszaszorítására.
Inkább a tömegközlekedést fejlesszék, és építsenek új utakat!
Ezek az intézkedések önmagukban nem oldják meg a problémát. Míg az elsőre szükség van, de nem elegendő, a második nem is indokolt addig, amíg az autósok nem fizetik meg az általuk okozott külső költségeket, s ennek a rejtett támogatásnak köszönhetően magas a forgalom, és jelentkezik az igény új utakra.
Miért nem elég a parkolási díjakkal szabályozni a forgalmat? Eddig fizettünk, hogy megállhassunk, most már azért is kell, hogy guruljunk?
A parkolási rendszer szigorítása láthatóan nem elegendő önmagában, hiszen nincs hatással a tranzitforgalomra, és azokra sem, akik csak behajtanak, hogy felvegyenek vagy kitegyenek valakit, vagy két percre megállnak a tilosban elintézni valamit.
Csak nagyon magas útdíj tudna kellő forgalomcsökkenést okozni a dugók felszámolásához, hiszen az autósoknak nincs alternatívájuk az utazásra.
Sok autósra jellemző, hogy tudna máskor, másfelé, más módon utazni, és már egy 10-15%-os forgalomcsökkenés is megszünteti a dugókat.
Az útdíjnak számos másodlagos kedvezőtlen hatása van: megnő a forgalom korábban csendes helyeken a fizetős terület körül, bezárnak a boltok a városközpontban.
A modellek és a megvalósult rendszerek bizonyítják, hogy ez az állítás hamis, az említett átrendeződés minimális, vagy éppen fordított irányban történik.
Csődöt fog mondani a technika, az emberek megtalálják a kiskapukat.
A világon már több példa is bizonyítja, hogy a technika működőképes, a csalók pedig nincsenek elég nagy számban ahhoz, hogy megakadályozzák a rendszer kedvező hatásait.
Túl sokba kerül a rendszer.
A kiépítési és fenntartási költségek eltörpülnek a bevétel és a társadalmi haszon mellett.
Semmi köze a kormánynak ahhoz, merre autózom. Jön megint a diktatúra, a Nagy Testvér figyel téged.

Léteznek olyan fizetőrendszerek, melyek garantálni tudják az anonimitást (lásd Útdíjszedési technikák). Másrészt egyes felmérések szerint az emberek manapság kevésbé aggódnak a Nagy Testvér-szindróma miatt, talán azért, mert hozzászoktak az olyan rendszerek használatához, ahol lehetséges nyomon követni őket (pl. a hitelkártyák vagy az internet esetében).



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.