kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Útdíj Németországban


Németországban a 12 tonnánál nehezebb tehergépjárműveknek 2003 szeptemberétől minden megtett kilométer után 10—17 eurócentet kell fizetniük. Az útdíjból befolyó bevételeket 2004-re 3,5 milliárd euróra becsülik.
Mint ismeretes, Németországban a kormányzó koalíció tagja a Zöld Párt, ami egyben azt is jelenti, hogy a zöld államháztartási reform folyamatosan napirenden van. Ennek első lépései 1999-re vezethetők vissza, a folyamat legújabb lépése a most bejelentett útdíj. A német gazdaság hosszú ideje recesszióközeli állapotban van, a munkanélküliség hatalmas, az állami kiadások reformra szorulnak, ugyanakkor a költségvetési lyukak betöméséhez égető szükség van újabb bevételi forrásokra. A gazdasági szükségszerűség és a kormányzó pozícióban levő zöldek kedvező légkört teremtenek az ökoadóknak. A németek amúgy is az egyik legkörnyezettudatosabb nemzetnek számítanak a világon, így a környezetvédelmi intézkedések viszonylagos társadalmi elfogadottságra találnak. Ellenzéki oldalról ugyan már többször elhangzott, hogy a környezetvédelmi pénzügyi reformok eddigi lépéseit felül kell vizsgálni (az ellenzéki kancellárjelölt, Edmund Stoiber választási kampányában kijelentette, hogy felfüggeszti a reformok további tervezett intézkedéseit), azonban az ellenállás idáig szerencsére nem akadályozta meg a folyamatokat.
A fejlett nyugati országokban a közlekedési eredetű légszennyezések a felelősek az összes szén-dioxid-kibocsátás több mint harmadáért, és ez az arány a jövőben várhatóan tovább fog növekedni. A közúti és légi közlekedési igények rohamosan nőnek, és ez a légszennyezésen kívül súlyos problémákat okoz a növekvő területfoglalás miatt is. A közúti közlekedők messze nem fizetik meg az okozott környezeti károkat, és ez különösen igaz a nehéz tehergépjárművekre, amelyek hatványozottan rongálják az utakat. Ráadásul éppen ez az a terület, ahol a vasúti szállítás nagy lehetőségeket tartogat. A nehéz tehergépjárművek rakományainak nagy részét könnyedén át lehetne terelni a vasútra, amihez csak a torz árviszonyok kiigazítására lenne szükség.
Németország, úgy látszik, megteszi az első lépéseket e tekintetben. A bevezetendő útdíj csak a 12 tonnánál nehezebb tehergépjárművekre, és csak a megtett németországi szakaszra vonatkozik. A díj mértéke a jelenlegi elképzelések szerint 10—17 eurócent (25—40 forint) lesz, amiből 2004-re három és fél milliárd euró bevételt várnak. Ez a durván 900 milliárd forintnak megfelelő összeg német viszonylatban sem számít kevésnek.
Az Európai Unió közlekedési főbiztosa, Loyola de Palacio máris kifejezte fenntartásait az áruk és szolgáltatások szabad mozgására való tekintettel. Véleménye szerint a bevezetendő útdíj „túl magas" lehet, ugyanis az infrastruktúra Németországban már nagyrészt kiépült. A versenysemlegesség az unióban nagyon nagy hangsúlyt kap, így minden intézkedést azonnal ezen a szemüvegen keresztül kezdenek vizsgálni. A várható ellenérvelés szerint a németországi útdíj kedvezőtlenül érintheti a közúti fuvarozókat más országok gyakorlatához képest. Várhatóan az erős érdekérvényesítő képességekkel rendelkező fuvarozó csoportok is meg fognak minden követ mozgatni az intézkedés eltörlése érdekében, így lehet, hogy a bevezetés késedelmet szenved.

Mindazonáltal reményeink szerint nagyon fontos lépésnek lehetünk tanúi. A német útdíj bevezetése teljesen azonos a Levegő Munkacsoport által már régóta szorgalmazott, Magyarországon is követendő stratégiával. Véleményünk szerint a jelenlegi helyzet elfogadhatatlan, nem folytatható tovább a környezeti károk társadalom általi megfizettetése.

Szabó Zoltán


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.