kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
HÉV-vel az élhetőbb környezetért


Nemrég a HÉV szerepéről, megújulási lehetőségeiről rendezett konferenciát a Közlekedéstudományi Egyesület Budapesten. A rendezvényen részt vettek a BKV, a MÁV, a Főpolgármesteri Hivatal, valamint a FőMTERV Rt. és a Közlekedés Kft. képviselői.
Aba Botond, a BKV Rt. vezérigazgatója rámutatott a városi vasúthálózat jelentőségére a városi közlekedés javításában. Részletezte, hogy más európai nagyvárosokban milyen fontos szerepe van a kötöttpályás rendszereknek. Különféle modelleket ismertetett, úgy mint az S-Bahn rendszer, amely a többi közlekedési eszköztől elválasztott hálózat, és bemutatta a karlsruhe-i modellt is, ahol ugyanaz a jármű képes lebonyolítani az elővárosi forgalmat és részt venni a városközpontok forgalmában is. Kiemelte a személyközlekedési törvény megalkotásának fontosságát, amely szerint a tömegközlekedésnek előnyt kellene élveznie az egyéni közlekedéssel szemben. Hangsúlyozta, hogy sürgető a Budapesti Közlekedési Szövetség (BKSZ) törvényi kereteinek megteremtése.
Manfred Nowy, a VOR osztrák tömegközlekedési vállalat képviselője a bécsi elővárosi vasutakról beszélt. Ezek a vonatok a városon kívül óránként 80 kilométeres sebességgel tudnak haladni, ugyanakkor pedig a városi villamossíneket is képesek használni. Elmondta, hogy nagy lökést jelentett, amikor sikerült létrehozni a tarifaközösséget a villamosokkal, ez 40 százalékkal növelte a forgalmat, ugyanakkor a villamosvonalak forgalma is növekedett.
Csordás Mihály, a Főpolgármesteri Hivatal Közlekedési Ügyosztályának vezetője elmondta, hogy a közös jegyrendszer Budapesten 2-3 hónap alatt bevezethető lenne, amennyiben erről politikai döntés születik. Fontosnak tartja, hogy a gyorsvasút-közlekedés zárt pályán történjen, semmi se zavarja azt, és általában, hogy a kötöttpályás közlekedés prioritást kapjon.
A konferencián konkrét fejlesztési tervekről és korszerűsítési megoldásokról is szó esett. A HÉV-vonalak valamikor a városközpontig értek, csakhogy a metróvonalak kiépítésekor megkurtították őket. Átszállástól és kényelmetlenségtől óvnánk meg az utasokat, ha a HÉV megint be tudna jönni a városközpontba. Az elképzelések között szerepel egy észak-déli HÉV-vonal is, amely a szentendrei és a csepeli HÉV összekötésével jönne létre.
A Levegő Munkacsoport Budapesten és környékén elsősorban a meglévő HÉV-vonalak felújítását, korszerűsítését sürgeti, hiszen ezen a téren óriásiak a lemaradások. Fontos lenne a HÉV-szerű közlekedés fejlesztése a meglévő MÁV-vonalakon is. Szintén szorgalmazza a BKSZ mielőbbi megvalósítását.

Mikola Klára


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.