kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
A Levegő Munkacsoport eseményei

Újabb tüntetések az autópályadíjak miatt

Helyi lakosok és a Levegő Munkacsoport aktivistái a martonvásári tüntetésen
A dabasi tüntetést követően (ld. a Lélegzet előző számát!) április 11-én Agárdon, majd április 25-én Martonvásáron rendeztek a helyi lakosok félpályás útlezárással tüntetést amiatt, hogy az autópályadíjak hatására a gépjármű-forgalom — és különösen a kamionok forgalma — nagyrészt a településeken átmenő utakra helyeződött át, lehetetlenné téve ott a normális, egészséges életet. A Levegő Munkacsoport mindkét tüntetés szervezésében jelentős szerepet vállalt, és képviselője beszédet mondott a tüntetők előtt.
Kistarcsán a Rügyecskék Alapítvány szervezésében volt hasonló megmozdulás.
Tüntetés a buszsávokért

A Levegő Munkacsoport Budapesten tüntetést szervezett a buszsávok érdekében. A környezetvédő szervezetek örömmel fogadták, hogy a Fővárosi Önkormányzat buszsávot alakított ki az Erzsébet hídon. Ezáltal csökkent a buszok menetideje, vonzóbbá vált a tömegközlekedés ezen az útvonalon. Mivel az utóbbi időben elhangzottak olyan vélemények is, hogy ezt a buszsávot meg kellene szüntetni, ismételten fel kívántuk hívni a figyelmet a buszsáv előnyeire.
Egyúttal sürgettük a további buszsávok mielőbbi kialakítását Budapest egész területén. Ezt indokolt megtenni egyebek mellett a 7-es buszcsalád vonalán a Tétényi úttól a Gellért térig a Bartók Béla úton, hiszen itt gyakran lépésben araszolnak a buszok az autók okozta torlódások miatt. Ugyanakkor ezen a szakaszon az utasok 83 százaléka jár tömegközlekedéssel (82 ezren autóbusszal, 89 ezren villamossal), és csupán 17 százalékuk személygépkocsival (35 ezren). A Gellért tértől az Erzsébet hídig elkülönített közös tömegközlekedési pályát célszerű létrehozni a gyorsbuszok és a villamosok részére. A Thököly úton szintén sürgető a buszsáv kialakítása középen, a jelenleg szüneteltetett villamos pályáján. Jelentősen segítené Dél-Buda közlekedését az is, ha az M1-M7-es autópályák bevezető szakaszán az Egér úttól buszsávot létesítenének. Itt naponta 48 ezer utas utazik busszal a városközpont irányába. Csúcsidőben átlagosan 2 percenként követik egymást a buszok, ami mindenképpen elkülönített pályát igényel. A szakértői vizsgálatok szerint ez összességében alig befolyásolná a személygépkocsik forgalmát: legfeljebb 1—2 százalékkal (!) csökkentené számukra az út áteresztő képességét, hiszen csupán a városközponttól távolabb helyezné az egyébként is nap mint nap kialakuló hatalmas torlódásokat.

Az Erzsébet hídon Budára tartó járművekben utazók a pénteki csúcsforgalomban egy órán keresztül láthatták a Gellért-hegy oldalában a Levegő Munkacsoport felhívását
Szintén üdvözöltük a Fővárosi Önkormányzat és a Közlekedésrendészet intézkedéseit a Rákóczi úton és a Kossuth Lajos utcában a buszsávot szabálytalanul igénybe vevő járművek fokozott ellenőrzésére és megbüntetésére. Azonban a tüntetés során is sajnálattal láttuk, hogy sok autós továbbra is megszegi a KRESZ előírásait, és még mindig semmibe veszi a buszsávot. Ezért szorgalmazzuk az ellenőrzések és büntetések szigorítását, valamint a tájékoztatás javítását.
Teljes mértékben támogatásunkról biztosítottuk a Fővárosi Önkormányzatnak azt az álláspontját, amellyel elutasítja a KRESZ bárminemű olyan módosítását, amely további járművek részére tenné lehetővé a buszsáv használatát. A közlekedési tárca ugyanis e tekintetben olyan lazításokat tervez, amelyek már megkérdőjelezik a buszsáv értelmét. Álláspontunk szerint egy ilyen KRESZ-módosítás alkotmányellenes lenne, hiszen csökkentené a környezetvédelem jogszabályokkal biztosított szintjét. Amennyiben a közlekedési tárca mégis megvalósítaná ezen terveit, a Levegő Munkacsoport az Alkotmánybírósághoz és az ügyészséghez fog fordulni.

Bírósági kereset az alsó rakpart szélesítése miatt
A Levegő Munkacsoport keresetet nyújtott be a Fővárosi Bírósághoz, kérve, hogy semmisítse meg a Környezet- és Természetvédelmi Felügyelőség környezetvédelmi engedélyét a budai alsó rakpart kiszélesítésére. A környezeti hatástanulmány ugyanis — a jogszabályi előírásokkal ellentétben — nem indokolja kellőképpen az út kétszer két sávra történő kiszélesítésének szükségességét, és nem vizsgálja az egyéb lehetséges megoldásokat. Ugyanakkor kimutatja, hogy a nitrogénoxidok koncentrációja várhatóan meghaladja majd a határértéket, ami a levegő védelméről szóló kormányrendelet szerint eleve kizárja a beruházás megvalósítását. A hatástanulmány azt is megállapítja, hogy a rakpart kiszélesítése esetén megnövekszik a gépjármű-forgalom a XI. kerület több útján, tovább fokozva ott a zaj- és légszennyezést, ami szintén törvénysértő. (A Levegő Munkacsoport egyébként már korábban rámutatott arra, hogy a rakpart-kiszélesítés költségének mindössze tíz százalékából lehetne olyan intézkedéseket megvalósítani, amelyek számottevően javítanák az érintett városrészek közlekedését és környezeti állapotát.)



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.