kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Erdőségeink – aprópénzre váltva


A környezet- és természetvédõ civil szervezetek már régóta szorgalmazzák _ az idén tavasszal lezajlott országos találkozójukon állásfoglalást is adtak ki róla _, hogy a kormány sürgõsen szüntesse meg állami erdeink rövid távú profitorientált, jelenleg részvénytársasági formában történõ kezelését, és helyezze elõtérbe az állami erdõk védelmi és közjóléti funkciójának érvényesülését. Az itt közölt táblázatból is kitûnik, hogy mennyire csekély a fakitermeléssel szerzett bevétel _ sõt, ha a telekárak alakulását és az idegenforgalmat tekintjük, akkor egyes esetekben talán éppen az erdõk meghagyása a gazdaságosabb.
Az állami erdõgazdasági társaságok éves beszámolói alapján az erdészeti gazdaságok üzleti tevékenységének éves összeredménye 2 milliárd forint körül forog. Mivel a 2002. évi adatok még nem állnak rendelkezésünkre, de a 2000-es és 2001-es adatok között lényeges eltérés nem mutatkozott, így az eredmény stagnálásából indulhatunk ki. Tehát a jelenlegi támogatáson felül 2 milliárd forint az az összeg, amellyel kiválthatók lennének az állami erdõgazdaságok profitorientált gazdálkodásából származó káros környezeti hatások. Az állami erdõk ökológiai, védelmi és közjóléti funkciójának érvényesülése hozzájárulna a helyi lakosság életszínvonalának emeléséhez, a turizmus és idegenforgalom fellendüléséhez, valamint a társadalom egészségügyi kiadásainak csökkenéséhez.


A társadalmi tulajdonban lévő erdõk kezeléséhez megfelelõ cél- és eszközrendszer kialakítására van szükség. A természetvédelmi és társadalmi elvárások messzemenõ teljesítése érdekében ezeket az erdõket állami kézben tartva, és a fenti célok szerint kell mûködtetni. A mûködtetés alapját részben fedezi a fatermelésbõl származó árbevétel, részben állami megbízásként költségvetési forrásból kell fedezni. Ez utóbbi, mintegy 6 milliárd forintra becsült összeget részletesen megfogalmazott és ellenõrzött kezelési szerzõdéseken keresztül kell az erdõgazdálkodókhoz juttatni. Ez a feladatfinanszírozási rendszer biztosítja a nem piacosítható funkciók és szolgáltatások egyenértékû mûködtetését.
Az erdõgazdaságok hatékony mûködése érdekében azok közhasznú társasággá alakítása és számukra az állami költségvetésbõl évi 8 milliárd forint szerzõdéses támogatás kifizetése szükséges.

Az állami erdõk további privatizációja nem jelent e kérdésekre megoldást, így nem támogatható. A jelenlegi tapasztalatok sajnos azt mutatják, hogy a magánerdõk tulajdonosai gyakran a gyors tõkemegtérülés igényével gazdálkodnak, ami a tájidegen, gyorsan növõ, hamar kitermelhetõ fafajokból álló faültetvények elterjedéséhez és az õshonos fafajok (például a cser) vágáskorának csökkentéséhez vezetett. A fenntartható használat feltétele, hogy a tulajdonosnak a rövid távon jelentkezõ gazdasági érdeke ne ütközzön a hosszú távú célokkal. Így azon az állásponton vagyunk, hogy a Nemzeti Földalapba ezután kerülõ erdõterületeket, illetve az erdõ számára potenciálisan alkalmas területeket is állami vagy társadalmi szervezetek kezelésébe kell adni.
Exner Tamás
erdészeti programvezetõ
WWF Magyarország



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.