kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
LEXIKON

Új rovatunkban a környezetvédelem már megkövesült szakkifejezéseit és friss hajtásait igyekszünk összegyűjteni, hogy olvasóink könnyebben eligazodjanak a szakzsargonok útvesztőjében.
Fenntartható közlekedéspolitika – Számos alkalommal hivatkoztunk arra, hogy a jelenlegi közlekedéspolitika az Európai Unió és a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) szerint is fenntarthatatlan. Az utóbbi időben többen kérdezték tőlünk, hogy erről konkrétan milyen dokumentumok szól.
Az EU új közlekedéspolitikájáról szóló Fehér Könyv1, amely 2001-ben jelent meg, a következőket állapítja meg: „A korszerű közlekedési rendszernek mind gazdasági, mind pedig szociális és környezetvédelmi szempontból fenntarthatónak kell lennie.”(…) „Számos intézkedés megtételére és politikai eszköz bevetésére van szükség ahhoz, hogy megkezdődjék a fenntartható közlekedési rendszer kialakulásához vezető folyamat. (…) Választanunk kell tehát a status quo, azaz a jelenlegi helyzet fenntartása és a változás szükségességének elfogadása között. Az előbbi – a könnyebbik lehetőség – elfogadása a forgalmi torlódások és a környezetszennyezés jelentős növekedéséhez vezet, és végső soron veszélyeztetni fogja Európa gazdaságának versenyképességét. A második választása – ez megelőző intézkedések megtételét igényli, amelyek némelyikét nehéz lesz majd elfogadtatni – a közlekedési kereslet kijelölt irányokba terelésére szolgáló és egész Európa gazdaságának fenntartható módon való fejlődését biztosító szabályozás új formáinak alkalmazásával jár.” Tehát az EU nemcsak azt ismeri el, hogy a jelenlegi közlekedési rendszer fenntarthatatlan, hanem kijelenti, hogy meg sem kezdődött az a folyamat, amely egy fenntartható közlekedést eredményezhetne!
Az OECD meghatározása szerint2 pedig „a fenntartható közlekedés olyan közlekedést jelent, amely nem veszélyezteti a lakosság egészségét és az ökoszisztémákat, továbbá a közlekedési igényeket úgy elégíti ki, hogy a megújuló erőforrásokat lassabb ütemben használja fel, mint az újratermelődésükhöz szükséges idő, a nem megújuló erőforrásokat pedig az azokat helyettesítő megújuló források előállítási üteménél lassabban használja fel.” Ennek a meghatározásnak pedig nyilvánvalóan nem felel meg egy olyan közlekedési rendszer, amely – egyebek mellett – néhány évtized alatt annyi kőolajat éget el és bocsát ki így a légkörbe, amennyi évmilliók alatt keletkezett.
1 Fehér könyv: Európai közlekedéspolitika 2010-ig: itt az idő dönteni. COM(2001)370. Az Európai Közösségek Bizottsága Brüsszel, 2001. szeptember 12. Az EU jelenlegi tagállamainak nyelvén megtalálható a http://europa.eu.int/comm/energy_transport/en/lb_en.html honlapon.
2 Ld. a Lélegzet 2001. novemberi számát! A témával kapcsolatban bőséges szakirodalom található a http://www.oecd.org/env/ccst/est honlapon.

Lukács András


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.