|
LEXIKON
Új rovatunkban a környezetvédelem már megkövesült szakkifejezéseit és friss hajtásait igyekszünk összegyűjteni, hogy olvasóink könnyebben eligazodjanak a szakzsargonok útvesztőjében.
Fenntartható közlekedéspolitika – Számos alkalommal hivatkoztunk arra, hogy a jelenlegi közlekedéspolitika az Európai Unió és a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) szerint is fenntarthatatlan. Az utóbbi időben többen kérdezték tőlünk, hogy erről konkrétan milyen dokumentumok szól.
Az EU új közlekedéspolitikájáról szóló Fehér Könyv1, amely 2001-ben jelent meg, a következőket állapítja meg: „A korszerű közlekedési rendszernek mind gazdasági, mind pedig szociális és környezetvédelmi szempontból fenntarthatónak kell lennie.”(…) „Számos intézkedés megtételére és politikai eszköz bevetésére van szükség ahhoz, hogy megkezdődjék a fenntartható közlekedési rendszer kialakulásához vezető folyamat. (…) Választanunk kell tehát a status quo, azaz a jelenlegi helyzet fenntartása és a változás szükségességének elfogadása között. Az előbbi – a könnyebbik lehetőség – elfogadása a forgalmi torlódások és a környezetszennyezés jelentős növekedéséhez vezet, és végső soron veszélyeztetni fogja Európa gazdaságának versenyképességét. A második választása – ez megelőző intézkedések megtételét igényli, amelyek némelyikét nehéz lesz majd elfogadtatni – a közlekedési kereslet kijelölt irányokba terelésére szolgáló és egész Európa gazdaságának fenntartható módon való fejlődését biztosító szabályozás új formáinak alkalmazásával jár.” Tehát az EU nemcsak azt ismeri el, hogy a jelenlegi közlekedési rendszer fenntarthatatlan, hanem kijelenti, hogy meg sem kezdődött az a folyamat, amely egy fenntartható közlekedést eredményezhetne!
Az OECD meghatározása szerint2 pedig „a fenntartható közlekedés olyan közlekedést jelent, amely nem veszélyezteti a lakosság egészségét és az ökoszisztémákat, továbbá a közlekedési igényeket úgy elégíti ki, hogy a megújuló erőforrásokat lassabb ütemben használja fel, mint az újratermelődésükhöz szükséges idő, a nem megújuló erőforrásokat pedig az azokat helyettesítő megújuló források előállítási üteménél lassabban használja fel.” Ennek a meghatározásnak pedig nyilvánvalóan nem felel meg egy olyan közlekedési rendszer, amely – egyebek mellett – néhány évtized alatt annyi kőolajat éget el és bocsát ki így a légkörbe, amennyi évmilliók alatt keletkezett.
Lukács András
|