kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Bringával Budapesten…

Nem szívesen vállaltam ennek a cikknek a megírását, pont azért, mert ismerem a kerékpározás körébe tartozó problémákat az alfától az omegáig, annak minden aprólékos részletével együtt. Ismerem az okokat és az okozókat, és mind azokat, akik segíthetnének, de nem teszik. Talán, mert nem jut eszükbe mikor reggelente bemennek a munkahelyükre elegáns gépkocsijukkal vagy bevitetik magukat oda. De eszükbe jut, hogy még mindég milyen kevés az autópálya és nem jut eszükbe, hogy milyen áldatlan állapotban van a vasúti közlekedés Magyarországon. Ahhoz, hogy megértsék, hogy Budapesten miért olyan rosszak a kerékpáros közlekedés körülményei kénytelen vagyok megvilágítani mind azt, ami előidézi.
S ha valaki érintve érzi magát, hát ne csukja be a szemét, hanem tegyen azért, hogy a helyzet megváltozzon, addig, amíg lehetősége van rá!
Egy kicsit a VBB-ről ....
Amikor 12 évvel ezelőtt megalakult a Városi Biciklizés Barátai Egyesület - népszerű ne vén VBB - mindössze 12 km kerékpárút volt Budapesten, ma azt mondják 137 km van.
Ennek ellenére 1992-ben bátrabban vállalhatta bárki, hogy bringával közlekedjen, hiszen lényegesen kisebb volt az egyéni motorizált forgalom, mint ma.
Az egyesület célja, hogy Budapest kerékpár-barát várossá váljék annak minden hatásával együtt. Tudtuk akkor is és ma is tisztában vagyunk vele, hogy nem lesz könnyű feladat meggyőzni a döntéshozókat egy új szemléletű közlekedési koncepcióról, melynek lényege, hogy egyre nagyobb teret kapjon a környezetbarát közlekedés, így elsősorban a közösségi közlekedés és a kerékpáros közlekedés és ezzel párhuzamosan korlátozzák az egyéni gépjárművek behajtását mind azokra a területekre, ahol a legnagyobb bajt okozzák. / a sűrűn lakott szűk belvárosi kerületek a Hungária krt.-tól a centrum felé, úgy ahogy a tervezők azt kidolgozták, de a mai napig sem szerezetek érvényt neki! /
Felvettük a kapcsolatot a Főpolgármesteri Hivataltól kezdve a Minisztériumokon át a MÁV a BKV és egyéb más hivatalokkal , tervegyeztetéseken vettünk részt, melyek többsége csak meghallgatással járt, de véleményünk a legritkább esetben jelent meg a megvalósult terveken . Ekkor kerültek kialakításra a járdákon kijelölt gyalogos/kerékpáros útvonalak, minden ellenkezésünk ellenére. Ma már a hivatalban is elfogadottá vált a külön vezetett önálló kerékpárút, azóta alig épül valami. Tehát a fentebb említett 137 km kerékpárút minimum 70 ~-a egy sárga csíkkal elválasztott gyalogjárda, ahol a gyalogos és kerékpáros össze lett uszítva, hadd utálják meg egymást -meg is történt- a közlekedés két környezetbarát módon közlekedő résztvevője .
Miközben évről-évre nő az eladott kerékpárok száma és a napi közlekedésben résztvevők aránya visszafejlődött a kerékpáros infrastruktúra kiépítése.
Sokan a kerékpárt ma is csak egy játéknak tekintik, mondván " na eredj fiam, kerüld meg a lakótelepet gyorsan " . Pedig a kerékpár nem egy kétkerekű játékszer, hanem az élet minőségét nagyban megváltoztatni képes eszköz.
De hiheti e bárki is , hogy azok akik Magyarországon ma az életfeltételeinket irányítják, meghatározzák, akarják e , hogy ember és környezet egészségesen fejlődjön ? A rendszerváltás óta a parlamentbe bekerült pártok szinte mindegyike kapott lehetőséget arra, hogy a környezetvédelem és az emberi egészség védelme érdekében cselekedjen, mégis egy - egy kurzusváltásnál a szemben álló felek az autópályák építésében vélték felfedezni a mások hibáit, vagyis ,hogy mindenki keveset épít, de majd ha ők hatalomra kerülnek majd megmutatják. Ma is ez történik.
Vagyis az üzlet, a profit mindent megelőz. Lásd a gyógyszeripar mértéktelen fejlődését, szemben az egészséges életmód propagálásával, vagy az autós biznisz terjeszkedését, annak minden embert és környezetet pusztító voltával, szemben a környezetünket, egészségüket óvó környezetbarát közlekedési módok támogatásával. Tíz éve létezik egy nagyvonalakban lefektetett terv, mely a budapesti kerékpárút hálózatot mutatja be. Ez a mintegy 350 km út elvben a mindenhonnan-mindenhova kerékpáron eljutást ígéri. Ma azt mondják 2015 -re! Mi azt állítjuk legalább 450 km út lenne szükséges és nem 2015-re, hanem tegnapra, de legalább is 2006-ra. Ez mindössze kb. 5 Mrd-ba kerülhet a mai árakon. És, hogy látható legyen az összeg nevetséges volta Budapesten övről -évre kb. 100 Mrd forintot használnak fel közútfejlesztésre, karbantartásra.
Azt állítom, hogy ma Budapesten minden az autós közlekedést van hivatva fejleszteni, mert ez áll érdekében a döntési helyzetben lévőknek!
Szeretném ezt az állításomat néhány demonstratív példával igazolni
- Távlati tervekben szerepel -olyan távlati, hogy azóta már régen megvalósulhatott volna(~~ a Lánc híd és a szervesen hozzá kapcsolódó Alagút csak a tömegközlekedést a taxi és a kerékpáros közlekedést szolgálja. A helyzet az, hogy a világörökség részét képez; Vár és környéke még soká várhat erre. Az alagútban tábla tiltja a kerékpáros közlekedést, hivatkozással a kipufogó gázok környezetkárosító voltára és láss csodát nem azt tiltják ki aki a szennyezést okozza, hanem a kerékpart ami csak hozzá járulhatna az életminőség javulásához!
- Budapesten a képjármű balesetek során évente kb. 100 millió forintot fordítanak az autók álital kidöntött, megrongált jelzőtáblák, oszlopok, forgalmi irányító berendezései: és egyéb műtárgyak helyreállítására, melyet még véletlen sem a balesetet okozó fizet meg, hanem a főváros adófizető polgára tekintet nélkül arra, hogy van vagy nincs autója!
- A KRESZ-be két éve került be az a jogszabály, mely lehetővé tenné az egyirányú utcákba való kerékpáros behajtást a forgalommal szemben. Ha az illetékesek kitáblázzák ! Csak, hogy az illetékesek tudják mit akarnak és nem táblázzak ki ! A kis kiegészítő tábla sokba kerül. Mondják. Mindenki olvashatta a sajtóban a híreket, le kell cserélni a nem megfelelő színű közlekedési táblákat az uniós csatlakozás kapcsán.
Senki nem hördült fel és a milliókat sem mondogatták! Értik ezt? Én értem.
Jól tudjuk, hogy a főváros túlnyomó többsége, jobb és kulturáltabb közösségi közlekedést és megbízható jól kiépített kerékpárutakat szeretne, ahol a bringázás biztonságos és az egészséget szolgálja. Szemben az autós őrülettel, melyet tudatosan gerjesztenek azok is akik elvben egyet értenek a kerékpáros közlekedés fejlesztésével.
Mi hiszünk benne, hogy egyszer győzni fog az egészséges élniakarás a ma látható embert és környezetet pusztító megoldások felett .
Kőhalmi István
elnök
Budapest, 2004 június 4.

Kőhalmi István


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.