kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Legnagyobb rendezvényünk sajtószemléje
Autómentes eszmecsere


Nagy sikerrel zárult a V. Nemzetközi Konferencia az Autómentes Városokért, amelyet a Levegő Munkacsoport és a Magyar Közlekedési Klub az Autómentes Világhálózattal és a Zöld Fiatalokkal közösen rendezett Budapesten, 2005. július 18–21. között. A rendezvényt, amelyen 36 országból több mint 180-an osztották meg tapasztalataikat, nagy sajtóvisszhang övezte. A TV2, az MTV, a HírTV, az ATV, a Budapest TV és a XI. kerületi televízió is hírt adott az eseményről, továbbá interjút adtunk a Magyar Rádiónak, a BBC magyar adásának, a Klubrádiónak és az Info Rádiónak. Szinte az egész ország megismerhette az autómentes gondolatokat. Az alábbiakban a megjelent cikkekből idézünk néhányat.
„A Levegő Munkacsoport munkatársait itthon olykor romantikus álmodozóknak, olykor a géprombolók eszmei rokonainak próbálják beállítani. A kormányoldal és az ellenzék pedig nagy egyetértésben vallja, hogy a magyar gazdaság jövőjét az határozza meg, hány kilométer autópályát építünk. Kóka János miniszter olyan sugárzó arccal tudja ezt a nézetet képviselni, hogy nincs kétségem: valóban így is gondolja. Aki ebben a környezetben légszennyezésről, globális éghajlatváltozásról, az olajkészletek fogyásáról, balesetekről, a természetes élőhelyek tönkretételéről beszél az ünneprontó, megzavarja a társadalmi közmegállapodást.
Azt gondoltam, hogy a konferencián a megszokottól eltérő gondolatokat lázadó, színes tarajú fiatalok fogják előadni. De nem. Az első napon föllépő két brit egyetemi kutató formailag még csak megfelelt volna ennek az elvárásnak: szemtelenül fiatalok voltak, trikójukon autók virítottak, és egymás szavába vágva szellemeskedtek. A 60 dolláron felüli hordónkénti olajárra utalva azt mondták: »A kőkorszak nem azért ért véget, mert őseink kifogytak a kőből. Egyszerűen jobb ötletük támadt.« Ők sem az energiapazarló autókkal viaskodtak, hanem bemutatták azt a bizonyos jobb ötletet.”
Gadó György Pál: Ki a kőkorszakból!
2005. augusztus 23., Népszabadság Online – http://www.nol.hu
Enrique Peńalosa, Bogotá korábbi polgármestere „hosszú sétálóutakat, kerékpárúthálózatot építtetett, megreformálta a tömegközlekedést. Gyakorlatilag 3 év alatt teljesen átalakította a város közlekedését. Délelőtt és délután egyaránt 3–3 órát tart a csúcsidő, amikor csak bizonyos rendszámú autók közlekedhetnek. Buszjáratokkal oldotta meg a tömegközlekedés jelentős részét, ami a metróépítés költségeinek 5 százalékából valósult meg. Ezek szerint nem lehetetlen!
Felfigyelhetnénk Koppenhágára is, ahol Európa leghosszabb sétálóutcáját alakították ki, és ahol a munkába járók 36 százaléka kerékpárral közlekedik (télen csak 20). De számos más példát is találhat az, aki keres. Nekik ajánlom figyelmükbe a két interjúalany személyes üzenetét. Todd Edelman: »A valóság az, hogy tényleg és gyorsan kell cselekedni. Azok a politikusok, akik elsőként felismerik ezt, több szavazatra számíthatnak.«
Lukács András: »A városokat vissza kell adni az embereknek. Nem csak azért, hogy az emberek jól érezzék magukat, hanem azért is, mert így vonzóbb lesz a befektetők számára is, tehát mindenki jól jár.«
Úgyhogy hajrá városatyák és mindenki, aki szavazatokról álmodozik a következő választásokon!”
B. M.: Isten hozta Bogotában! – Autómentes város konferencia
2005. július 23., http://www.indymedia.hu
„Az előadások azzal is foglalkoztak, hogy melyek a változtatás akadályai. Több előadó szerint az egyik legnagyobb nehézség az, hogy a gépjárművel közlekedők nem fizetik meg az általuk okozott környezeti és egészségi károk költségeit. Max Herry, osztrák professzor kutatócsoportja az OECD megbízásából végzett vizsgálatokat, hogy a közép- és kelet-európai országban meghatározza ezeket a költségeket. Herry a kutatás eredményeit bemutató előadásában hangsúlyozta: a kormányoknak komoly erőfeszítéseket kell tenniük, hogy eloszlassák azt a tévhitet, hogy az államnak óriási bevételei származnak a közúti közlekedésből, mivel ennek éppen az ellenkezője az igaz.
A konferencia résztvevői elismeréssel szóltak a kedvező budapesti tapasztalatokról: a sűrű tömegközlekedésről és az új gyalogos utcákról, amelyeket a Belvárosban és a Ferencvárosban láttak. Ugyanakkor szomorúan állapították meg, hogy a gyönyörű magyar főváros útjain óriási a gépkocsi-forgalom, a járdákat pedig az autók foglalják el, jelentősen elcsúfítva a városképet és megnehezítve a gyalogos közlekedést. Kifejezték azon reményüket, hogy a mostani konferencia is hozzájárul ennek a helyzetnek a mielőbbi megváltoztatásához.”
„Szakértők is vitatkoznak arról, hogyan lehetne kiszorítani az autókat a belvárosból. Nem egyértelmű a P+R program sikere, van, aki gyorsbuszhálózatot építene, van, aki forgalomszabályozás helyett kitiltaná az autókat a belső kerületekből. Budapesten négyezer P+R parkolóhely van, miközben naponta 230 ezer gépkocsi lép be a főváros területére, és 100 ezer indul el a külső kerületekből a belváros felé – közölte Lukács András. A Levegő Munkacsoport elnöke szerint a tervezett további 8 ezer P+R parkoló sem segíti a közlekedési nehézségek megoldását. Bánsági György, a fővárosi önkormányzat környezetvédelmi bizottságának elnöke szerint viszont a P+R programmal lehet eredményt elérni. Pozitív példakánt említette, hogy tavaly a Campona bevásárlóközpontnál létesítettek ilyen parkolót, ahonnan az igen sűrűn közlekedő vonatokkal lehet bejutni a belvárosba.”
Az autómentes belvárosért
Hogyan lehet visszaadni a várost az embereknek?
2005. július 19., 25., FigyelőNet – http://www.fn.hu

_________________________________________
A „Kétszer kettő több mint négy” elnevezésű plakátpályázat díjazottjai

1. helyezett: Miért hagyjuk?
– Joó Zoltán, Veresegyház

2. helyezett: Kontrasztok
– Barta Szilárd, Debrecen

3. helyezett: Földgömbök
– Borody Éva, Budapest

4. helyezett: Digitális
– Weisz Béla, Szekszárd

5. helyezett: Járjon busszal!
– Horváth Sára, Budapest

6. helyezett: Látom, te is kinyúltál a szmogtól!
– Fülöp Richárd, Mende

Különdíjak:
Így szép az élet! – Igazgyöngy Alapfokú Művészeti Iskola,
Berettyóújfalu, csoportmunka különdíj
Autó virágok – Szivárvány Óvoda, Budapest, csoportmunka különdíj
Így szép a világ! – Igazgyöngy Alapfokú Művészeti Iskola,
Berettyóújfalu, csoportmunka különdíj
Kisdedek – Oláh Zsófia, Budapest, ötletességi különdíj



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.